دانلود آهنگ جدید

مهر ۱۳۹۵ -

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

تیتراژ سریال «گشت ویژه» با صدای «محمد معتمدی» شنیدنی شد

 

 

تک آهنگ «پرواز» به آهنگسازی و خوانندگی «محمد معتمدی» که برای سریال «گشت ویژه» ساخته شده است، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

قطعه موسیقایی «پرواز» از آثار تازه محمد معتمدی آهنگساز و خواننده موسیقی ایرانی که برای تیتراژ سریال تلویزیونی «پرواز» ساخته شده، با شعر بهمن محمدزاده و تنظیم افشین عزیزی در فضای مجازی منتشر شد.

در این تک آهنگ میلاد عالمی ویولن و ویولن آلتو، مهراد عالمی ویولنسل و میلاد فرهودی میکس و مسترینگ دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می دهند.

مجموعه تلویزیونی «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی از روز یکشنبه ۱۱ مهر ماه ساعت ۲۲ از شبکه اول سیما پخش می شود. در این سریال پلیسی که به مناسب هفته نیروی انتظامی در ۱۳ قسمت چهل دقیقه ای تولید شده، حمید گودرزی، شاهد احمدلو، پدرام شریفی، محمود پاک نیت به عنوان بازیگر حضور دارند.

محمد معتمدی در حالی قطعه «پرواز» را برای تیتراژ سریال «گشت ویژه» تولید کرده که طی ۶ ماه گذشته چند اجرای صحنه‌ای داشته است. محمد معتمدی در ماه خرداد قطعه «کویر» را با ترانه و آهنگسازی خودش منتشر کرد. همچنین یکی دیگر از پروژه‌های خبرساز او همکاری‌اش با مهیار علیزاده و فردین خلعتبری است. معتمدی در حال اجرای قطعاتی از ساخته‌های این دو آهنگساز مطرح است و حاصل همکاری این سه هنرمند اواخر پاییز یا اوایل زمستان در یک آلبوم منتشر خواهد شد.

۰۰

اولین کنسرت «حامد همایون» برگزار می‌شود

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵

اولین کنسرت «حامد همایون» برگزار می‌شود

 

 

مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» از اهدای کلیه عواید اولین کنسرت حامد همایون به کودکان مبتلا به سرطان محک در زمستان ۹۵ خبر داد.

حامد همایون، خواننده موسیقی پاپ به همراه محسن رجب‌پور، تهیه‌کننده و مدیرعامل مؤسسه «ترانه شرقی» در آخرین بازار با نام «قلک‌شکان» محک حضور یافتند. رجب‌پور در جمع هنردوستان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در محک از اهدای کلیه عواید اولین کنسرت حامد همایون به کودکان مبتلا به سرطان محک خبر داد.پ

حامد همایون پس از بیان سخنانی در جمع یاوران محک، در حاشیه این بازار گفت: «آوازه محک را پیشتر شنیده بودم ولی از ۲ سال پیش به صورت جدی فعالیت‌های این مؤسسه را دنبال کرده‌ام. فضای محک پر از انرژی مثبت است و امیدوارم بتوانم به عنوان جزئی از جامعه هنری به عنوان یکی از اعضای محک شناخته شوم.»

همایون که یکی از قلک‌های محک را دریافت کرده بود تا با خود ببرد افزود: «برای نخستین بار است که در یک فضای عمومی ظاهر شده‌ام و خوشحالم که این فضا متعلق به یک مؤسسه خیریه است. مؤسساتی چون محک برای ساخت جامعه بهتر بسیار مؤثرند و امیدوارم چنین سازمان‌هایی همواره فعال باشند و هنرمندان نیز بتوانند از طریق همراهی با این مؤسسات خدمتگزار مردم جامعه باشند.»

همایون با اشاره به صحبت‌های رجب‌پور مبنی بر حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در پایان گفت: «مطمئن باشید که کلیه عواید حاصل از اولین کنسرت تهران خود را به کودکان محک تقدیم کنم.»

لازم به ذکر است آخرین بازار با نام «قلک‌شکان» ۸ و ۹ مهر در مؤسسه خیریه محک برگزار شد. در این بازار از نام جدید بازار که با مشارکت یاوران انتخاب شده بود رونمایی شد. بنا به نظر نیکوکاران بازار مهر ماه محک از این پس با نام «جشن قلک‌های کوچک و آرزوهای بزرگ» برگزار خواهد شد.

۰۰

پیش فروش آلبوم «خاتون» با صدای «حجت اشرف زاده» آغاز شد

 

 

پیش فروش آلبوم موسیقی «خاتون» با صدای «حجت اشرف زاده» و حال و هوای ایام محرم از طریق سایت «بیپ تونز» آغاز شد.

عاشورا پرآوازه ترین روزهای سال و خاطره آمیزترین تاریخ بشری است، این روز، روز فداکاری امام حسین(ع) و یاران باوفای وی می باشد و تا ابد به آنان تعلق خواهد داشت. آلبوم خاتون با صدای حجت اشرف زاده آلبومی است که ارادت وی را به امام حسین(ع) و ماه محرم نشان می دهد. مجموعه صوتی خاتون تلاشی است به پاس مجاهدت خادمان اهل بیت علیهم السلام برای زنده نگه داشتن آیین ها و آداب متعالی سوگواری و ترویج اسلام حقیقی و نکوداشت نیم قرن از تاریخ ستایشگران اهل بیت علیهم السلام. این آلبوم ۱۰ مهر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر خواهد شد و از هم اکنون پیش فروش آن به صورت انحصاری در بیپ تونز آغاز شده است.

حجت اشرف زاده درباره این اثر چنین می گوید: «شعرهایی که مداحان قدیمی و اصیل ما از آن ها استفاده می کردند، بسیار اصیل بود و از مفاهیم ارزشمند و قابل توجهی برخوردار بود و آلبوم «خاتون» نیز برگرفته از همان نغمه ها و آواها محسوب می شود. نغمه ها و آواهای اصیل ایرانی با زمینه عاشورایی در آلبوم «خاتون» به شکل ارکسترال تنظیم شده است و به مناسبت شروع ماه محرم از سوی حوزه هنری منتشر می شود. آهنگسازی این آلبوم را محسن جلیلیان انجام داده و افرادی که به عنوان نوازنده در این اثر نواخته اند، جمعی از بهترین نوازنده های موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک محسوب می شود. این آلبوم همچنین فضایی بسیار خاص و روحانی دارد که تصور می کنم بر دل ها بنشیند.»

شایان ذکر است که میرفرساد ملک نیا (سازهای کوبه ای)، جمشید آقایی (سنتور)، مریم قاسم پور (قانون)، سعید نبئی (ترومپت و سازهای بادی)، فرنود صداقت کیش (ویولن و ویولنسل)، علی مصدقی (تار و بم تار)، نیما گیلکی (کمانچه)، محسن جیلی (نی و ابوا) و امین شیرازی (پیانو) به عنوان نوازنده در تولید این اثر با حجت اشرف زاده همکاری کرده اند.

۰۰

مثل مجسمه؛ کمی آنطرف‌تر از شهر

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵

مثل مجسمه؛ کمی آنطرف‌تر از شهر

 

 

«مهدی یراحی» به وعده‌ای که در «خندوانه» داده بود عمل کرد و کنسرت رایگان در یک کوره آجرپزی برگزار کرد.

فاصله زیادی تا تهران نداشت و در حقیقت بخشی از شهر تهران بود. ولی زمانی که از حاشیه بزرگراه آزادگان می‌رفتید و وارد آنجا می‌شدید انگار که وارد یک دنیای دیگری شده‌اید. یک دنیا بدون آپارتمان‌های لوکس سر به فلک کشیده، با خانه‌های ساده و اغلب کاه‌گلی و ده‌ها برج. آن هم نه برج‌های چند ده متری و چند واحدی مسکونی؛ بلکه برج‌های کوره‌های آجرپزی خودنمایی می‌کرد. صحبت ما از منطقه «شمس آباد» است. منطقه‌ای که تقریباً تمامی ساکنانش کارگر هستند و اغلب آنها در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند. اما دلیل اشاره ما به این منطقه و حواشی‌اش یک خواننده پاپ است. خواننده‌ای که چندی پیش در برنامه «خندوانه» یک قول داد و به آن عملی کرد و ما هم همراه او شدیم تا متفاوت‌ترین کنسرت عمرش را در کنار گروهش از نزدیک شاهد باشیم.

از بزرگراه آزادگان وارد خیابان اصلی «شمس آباد» شدیم. یک خیابان آسفالت بود و در سمت چپ و راستش ده‌ها کوچه خاکی از آن منشعب بودند که در انتهای اغلب آنها ورودی کوره‌های آجرپزی بود. در حاشیه خیابان مردان و زنان و کودکان زیادی به چشم می‌آمدند که در حال حرکت به سمت جنوب خیابان بودند. سرعتمان را آرام کردیم تا از آنها بپرسیم محل برگزاری کنسرت «مهدی یراحی» کجاست. از چند نفر پرسیدیم اما وقتی لفظ کنسرت را از ما می‌شنیدند با تعجب نگاه می‌کردند. حق هم داشتند چون در آن محدوده حداقل امکانات تفریحی و خصوصاً برنامه‌های هنری وجود نداشت اما تنها نشانی آنها به ما این بود که در آخرین کوره خیابان قرار است مراسمی همزمان با عید غدیر برگزار شود و یک خواننده معروف هم به اینجا می‌آید.

وارد کوره که شدیم کم کم مردم در حال پرکردن صندلی‌ها بودند و اعضای ارکستر مهدی یراحی کارهای ساوندچک و نصب سازها روی استیج را انجام می‌دادند. پس از چند دقیقه مهدی یراحی وارد محل برگزاری این برنامه شد تا به وعده خودش عمل کند. او در برنامه خندوانه قول داد که در صورت همیاری شهرداری در یکی از مناطق پایین شهر تهران، برای مردم به صورت رایگان اجرای زنده داشته باشد. خودرو این خواننده مستقیماً به پشت استیج تعبیه شده در وسط کوره رفت و او در کنار آجرهای شکسته و نزدیک آجرهایی که به تازگی آماده شده بودند از خودرو پیاده شد. یراحی پس از هماهنگی اولیه با مسئولین برگزاری مراسم و همچنین ثبت چند عکس یادگاری با اعضای گروهش، آماده حضور روی صحنه شد.
ابتدا «امیر فقیه» روی صحنه رفت و با سمپلر خود یک قطعه بی‌کلام موسیقی الکترونیک را اجرا کرد تا از همان لحظات اولیه برنامه با انرژی آغاز شود. سپس نوازنده‌ها روی صحنه رفتند و اینتروی قطعه «عطر تو» را نواختند. مهدی یراحی با این قطعه شش و هشت و در میان تشویق‌های بیننده‌های این برنامه که بیش از پانصد نفر بودند روی صحنه حاضر شد. او پس از این قطعه و خوش‌آمدگویی به حضار و تبریک عید غدیر نگاهی به ردیف اول صندلی‌ها انداختند. به جرأت می‌توان گفت آنها که در این برنامه مهدی یراحی در ردیف یک حضور داشتند همگی ستاره بودند. کودکان کار آن منطقه که با وجود خستگی در چهره، با گل‌های زیبایی که در دست داشتند نسبت به این خواننده ابراز احساسات می‌کردند. یراحی سپس خطاب به آنها گفت:«خسته که نیستید؟». او همچنین از مسئولین شهرداری تهران و دست‌اندرکاران برنامه خندوانه و عوامل اجرایی موسسه خیریه «شمس‌الشموس» قدردانی کرد.

یراحی پس از قطعه «منو رها کن»، به سراغ قطعه «اشک و بارون» رفت. آهنگ ریتمیک و پرانرژی که استقبال خیلی خوب مخاطبان را به دنبال داشت. او در طول اجرایش هم گل‌هایی که کودکان حاضر در برنامه داشتند را از آنها دریافت می‌کرد. «آخرین اسیر» قطعه بعدی برنامه بود و نوبت به یکی از کارهای پرانرژی این کنسرت رسید. قطعه «علی مودک» که حال و هوای این کنسرت را عوض کرد و چاشنی آن سولوی «اکبر شهریاری» با سازهای کوبه‌ای بود. البته در این کنسرت همه نوازنده‌های ارکستر مهدی یراحی به سرپرستی «امیر علیزاده» با انرژی روی صحنه حاضر شدند و در تمام مدت برنامه یک لحظه هم لبخند از روی لب هیچکدامشان کنار نمی‌رفت. «امشبم گذشت» قطعه بعدی رپرتوار این اجرا بود و سپس مهدی یراحی گفت:«با یک آهنگ مهربان موافق هستید؟» و با ذکر این توضیح به سراغ «آشوب» رفت. حضار در این برنامه از این آهنگ هم استقبال خوبی به عمل آوردند و ترجیع‌بند «عزیزم» این ترانه را تکرار می‌کردند. مهدی یراحی در طول اجرای این آهنگ یکی از کودکان حاضر در جلوی استیج را به روی صحنه آورد و تمام مدت در کنارش ایستاده و با آب‌نبات چوبی‌اش سرگرم بود! و در پاسخ به ابراز احساسات مهدی یراحی نسبت به خودش فقط گفت:«صدا از کجا می‌آید؟ً!»

اجرای قطعه «غزال» و «من علمک» کارهای پایانی رپرتوار بود اما این خواننده به درخواست حاضرین، قطعه «آشوب» را دوباره اجرا کرد. در هنگام اجرای این کار او حدود ده کودک دختر و پسر را روی استیج آورد و در کنارش ایستادند. حسن‌ختام برنامه هم معرفی حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، علی افلاطونی (گیتار الکتریک)، اکبر شهریاری (سازهای‌ کوبه‌ای)، مهرداد احمدزاده (کیبورد و بک‌وکال)، مجید رضاپور (درامز)، امیر فقیه (سمپلر و سینت‌سایزر) و امیر علیزاده(کیبورد و رهبر ارکستر) بود. نهایتاً پس از این برنامه عده زیادی از حاضرینی که تلفن همراه داشتند، برای ثبت عکس یادگاری با این خواننده به پشت صحنه آمدند. شاید اگر درخواست عوامل اجرایی برای سوارشدن مهدی یراحی به ماشین نبود، او با تک‌تک آن افراد عکس یادگاری می‌گرفت. اما خودرو او در بخش دیگری از کوره توقف کرد و با ده‌ها نفر مجدداً عکس گرفت. در پایان هم یک وعده غذا برای شام در میان تمامی حاضرین در این برنامه توزیع شد.

یکی از نکات مهم اجرای سی شهریور مهدی یراحی در آن کوره آجرپزی استقبال چشمگیر مردم منطقه شمس‌آباد از برنامه بود. افراد زیادی به صورت ایستاده تمام مدت برنامه را تماشا می‌کردند اما با این وجود هیچ بی‌نظمی یا اتفاق ناخوشایندی در طول این اجرا رخ نداد.

این اجرای مهدی یراحی قطعاً متفاوت‌ترین کنسرت او به شمار می‌رفت و توانست نگاه‌های زیادی را به سمت شمس‌آباد جلب کند و خواننده‌های دیگر هم می‌توانند آثار خود را به صورت زنده با مردم این منطقه محروم به اشتراک بگذارند و از آنها انرژی مثبت بی‌پایان دریافت کنند.

۰۰

علی لهراسبی: خواندنم برای امام زمان (عج) از حس و حال و اعتقادات شخصی‌ام بود

 

 

علی لهراسبی در سال ۱۳۸۱ با اجرای تیتراژ سریال «دریایی‌ها» نگاه‌ها را به سمت خود کشاند و پس از مدتی آلبوم دریایی‌ها را با همکاری محمدرضا چراغعلی به بازار موسیقی پاپ عرضه کرد. سه سال بعد با اجرای متفاوت تیتراژ سریال «پیله‌های پرواز» با عنوان «بیراهه‌ها» به خوبی میان مردم شناخته شد. مدتی بعد با آلبوم‌«۱۴» چهره جدیدی از سبک و سیاق موسیقایی خود را رونمایی کرد و پس از آن آلبوم «تصمیم» را که متفاوت‌ترین و بهترین آلبوم نیز لقب گرفت منتشر نمود. پس از آن با آلبوم «روبات‌» و تک آهنگ‌های شنیدنی بار دیگر مخاطبان خود را با فضای جدید دیگری مواجه کرد که مورد استقبال قرار گرفت. او از خوانندگان خوش صدا و پر کاری است که توانست امضای خود را پای آثارش ثبت کند و در این سال‌ها طرفداران خود را بیابد. وی هم اکنون در کنار فعالیت‌های موسیقی، مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی است. دقایقی با این هنرمند مستعد موسیقی که قرار است به زودی در آمریکا کنسرتی هم برگزار نماید درباره کارنامه هنری‌اش گفتگو داشتیم.

 

*با وجود تحصیل در رشته الکترونیک چه شد به سمت موسیقی گرایش پیدا کردید؟

وارد شدن و نگاه به مقوله هنر با دید بیزینس و حرفه کاری نمی تواند باشد، بلکه به دید علاقه هنری و کاری حسی به آن نگاه می‌شود. علاقه‌مندی من به موسیقی از کودکی همراهم بود، اما تحصیل همیشه برایم اولویت داشت. پس از ورود به دانشگاه و زمانی که از وضعیت آینده تحصیلی‌ام مطمئن شدم به کلاس‌های پیانو رفتم و شروع به کار در زمینه پیانو کردم که چند سال بعد هم شروع به آهنگسازی کردم و وارد عرصه موزیک شدم که در واقع موسیقی به بخش اصلی زندگی‌ام تبدیل شد

 

*در ابتدا مدتی به فعالیت در عرصه آهنگسازی کودکان و نوجوانان پرداختید. کار در آن زمینه چگونه تجربه‌ای بود و آیا دوباره مایل به کار در این فضا هستید؟

زمانی که در کلاس‌های پیانو توسط استاد مهرداد تاج میرکریمی شرکت داشتم ایشان این کار را انجام می‌داد و من نیز به ساختن کار در بخش کودکان و نوجوانان علاقمند شدم که تجربه بسیار خوبی بود و بسیار کمک کرد. شاید جرقه خوانندگی از همان جا آغاز شد و به دلیل این که بچه‌ها یاد بگیرند برای تعدادی از آهنگ‌هایی که می‌ساختم ِمی‌خواندم. این خواند‌ن‌ها باعث شد که از سوی دوستان تشویق شوم. به نظرم هر شاخه‌ای از موزیک زیبا است، ولی این روزها وقتی برایم نمانده که بتوانم در آن زمینه هم کار کنم
.

 

*در سال ۸۱ با اجرای تیتراژ دریایی‌ها مردم با صدای شما آشنا شدند و پس از آن در فاصله‌ای آلبوم دریایی‌ها منتشر شد. از چگونگی همکاری با محمدرضا چراغعلی و اجرای دریایی‌ها در نخستین تجربه‌تان بگویید؟

آهنگ دریایی‌ها یک اتفاق بود و فکر می‌کنم آلبوم حدود یک سال و نیم طول کشید تا منتشر شود. یک موزیک با محمدرضا چراغعلی به نام ترانه‌ساز ساخته بودم که آن را ضبط کردیم و خیلی اتفاقی مرحوم مسعود رسام این آهنگ را در ماشین آقای چراغعلی می‌شنود و خوشش می‌آید. آقای مسعود رسام پرسیده بود این صدای کیست؟‌و آقای چراغعلی توضیح داده بود که پسر جوانی است که به تازگی وارد کار شده و اولین کارش است.

آن زمان آقای مسعود رسام سریال دریایی‌ها را کار می‌کرد که آقای چراغعلی با من تماس گرفت مبنی بر این که ایشان می‌خواهد با من صحبت کند و از صدای من خوشش آمده است. پس از آن دریایی‌ها شکل گرفت و پس از مدتی آلبوم منتشر شد. واقعیت این است که دریایی‌ها را بخش جدی کارم نمی‌دانم و به نوعی تجربه کردن در این زمینه تلقی می‌شد. پس از اجرای تیتراژ دری یی‌ها به کلاس آواز رفتم و فکر می‌کنم با اجرای تیتراژ پیله‌های پرواز موزیک قابل دفاعم را منتشر کردم استانداردهایی برای خوانندگی در آن بود

 

 

*یعنی در واقع دریایی‌ها مشوق شما برای ادامه راه شد؟‌

صد در صد پیش از دریایی‌ها علاقه‌ام به موسیقی و خوانندگی وجود داشت و من کار خودم را برای ساخت موسیقی انجام می‌دادم و قرار بود کلاس آواز را شروع کنم که جریان دریایی‌ها اتفاق افتاد. اما دریایی‌ها انرژی من را برای پیش رفتن به جلو بیشتر کرد
.

*زمانی اعلام می‌شد که شما رکورددار تیتراژ خوانی هستید و حتی به وجود مافیا اشاره‌هایی می‌شد!؟

من در زمینه تیتراژ خوانی رکورددار نبودم و حتی بیشتر از دیگران هم نخواندم تا امروز حدود ۹ تیتراژ کار کردم. دو سه برنامه ترکیبی بود که موزیک‌هایی که کار و منتشر کرده بودم را در تیتراژ برنامه می‌گذاشتند که تیتراژ من نیست. یا مثلا آهنگ کوه را که پیش از آن در آلبوم منتشر شده بود در تیتراژ سریال «دیدار» قرار داده بودند. به جرأت می‌توانم بگویم که تیتراژ کمتری به نسبت دیگران کار کردم و چون آهنگ‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مردم تصور می‌کردند همه را من خوانده‌ام. من برای تیتراژ خواندن شرایطی دارم و هیچ وقت مافیایی نبوده و ارتباطی در این خصوص نداشتم
.

 

*در تیتراژها معمولا آهنگساز متن با آهنگسازی که برای پایان فیلم موسیقی می‌سازد متفاوت است و ممکن است بین این دو چالش پیش بیاید!! در حالی که باید مستقل عمل شود!!

شب گذشته درباره تیتراژ با بازیگر چهره‌ای صحبت می‌کردم که می‌گفت شما باعث شدی که فصل جدیدی در تیتراژها باز شود و تیتراژ را از آهنگ فیلم مستقل کردی! چون پیش از این تیتراژ ادامه موزیک فیلم بود و همه آهنگسازان تیتراژها همان آهنگسازان موزیک فیلم بودند که اکنون این دو بخش جدا شده است. در واقع یک آهنگسازی متخصص ساختن موزیک متن فیلم است و دیگری متخصص ساخت موزیک پایانی فیلم و هیچ کدام نمی‌توانند کار هم را انجام دهند. قبولاندن چنین تفکیکی در کار به دیگران داستانی طولانی داشت.

پس از دریایی‌ها پیشنهاداتی برای کار داشتم که قبول نمی‌کردم و پس از یک سال تصور اکثریت این بود که با من نمی شود کار کرد، چون من اعتقاد داشتم باید موزیک را خودم بسازم و آنها سبک مرا قبول نمی‌کردند. در واقع می‌گفتم که نمی‌توانم موزیک آماده شما را بخوانم و این گونه کار مورد توجه قرار نمی‌گیرد و وقتی باصطلاح کار نگیرد اتفاقی نمی‌افتد. اکنون تقریبا در تیتراژهای پایانی موزیک تیتراژ پایانی فیلم و موزیک فیلم را مستقل عنوان می‌کنند که بهتر است با هم تعامل داشته و در یک راستا باشند و هر یک کار خود را مستقل انجام دهند
.

 

*سه سال پس از دریایی‌ها تیتراژ پیله‌های پرواز را اجرا کردید که بسیار دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت. پیشنهاد همکاری در این سریال چگونه حاصل شد؟

اتفاقا خاطره عجیبی از این ماجرا دارم که لازم است برای دوستانی که به دنبال حاشیه سازی هستند بگویم. آن زمان برنامه‌ای تلویزیونی به نام مهتاب با اجرای محمدرضا حسینیان پخش می‌شد که طی تماس‌های مردمی که با برنامه شده بود، پس از پایان برنامه گفتند که یک نفر با شما کار دارد که متوجه شدم از دفتر آقای جمشید مشایخی است و طبیعتاً من چهره خیلی معروفی آن زمان نبودم. آقای جمشید شاه‌محمدی و آقای جمشید مشایخی تهیه کننده و بازیگران سریال پیله‌های پرواز بودند که آقای مشایخی به بچه‌های دفتر سپرده بود که آن فردی که تیتراژ دریایی‌ها و آهنگ حس غریب را خوانده پیدا کنند و چون دسترسی به من نداشتند بچه‌های دفتر ایشان در برنامه من را می‌بینند و تماس می‌گیرند. فردای آن روز برای صحبت به دفتر آقای مشایخی رفتم و پیله‌های پرواز در سال ۸۴ کار کردم.

پس از آن دوباره با حسین سهیلی‌زاده در سریال «فاصله‌ها» و «دلنوازان» کار کردم که این اتفاقات زنجیره‌ای است و مافیایی در کار نبوده است. آن زمان همه می‌دانستند که سبک و سیاق من چگونه است و همه آهنگسازان با آن کنار نمی‌آمدند. من تیتراژ زیادی نخواندم، اما هر آن چه کار کردم به لطف خدا و همراهی کستینگ تولید بوده وگرنه به نتیجه نمی‌رسید. درباره سریال «فاصله‌ها» بسیار زحمت کشیدیم. حسین سهیلی‌زاده پای ترانه کار ایستاد و محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال بسیار زحمت کشید تا ترانه مجوز بگیرد و با وجود ساخت اتودهای فراوان در نهایت به این آهنگ از «فاصله‌ها» رسیدیم
.

 

*پس با این توضیحات موردی اتفاق افتاده که پیشنهاد اجرای تیتراژی را داشته باشید ولی به خاطر محدودیت و دلایل دگیر از کار در آن منصرف شوید!!

بله بسیار این اتفاق افتاده است. تیتراژهای که موزیک آماده داشت و من نمی‌خواندم. یا موزیک را می‌ساختم و می‌گفتند مثلا المان‌هایی باید در آن بیاید و من بارها می‌گفتم که این موزیک را تا جایی که امکان داشت ادیت کردم و از این جا به بعد اگر ادیت شود خراب می‌شود و بهتر است با فرد دیگری کار کنند. به نظرم در این زمینه تجربه خوب و کافی برای مدیریت کردن ساخت آهنگ پیدا کردم
.

 

*برای تیتراژ‌های تلویزیون کار از سوی تهیه‌کننده و کارگردان با ارائه فیلمنامه به شما پیشنهاد می‌شود و پس از آن با توجه به محتوای فیلمنامه به دنبال ترانه و ساخت موسیقی می‌روید. در واقع ساخت موسیقی برای تیتراژ به مراتب سخت‌تر به نظر می‌‌رسد!!

بله تهیه‌کننده و کارگردان سفارش کار می‌دهند و در جلسات مشترک با هم صحبت می‌کنیم. سیناپس را می‌خوانم،‌ خلاصه آن را در می‌آورم و با دریافت نقطه نظر کارگردان و تهیه‌کننده به نتیجه می‌رسم که چه باید درباره این سریال بنویسم و نگاهم به سریال چگونه باید باشد، پس از این که به نتیجه رسیدم به شاعر سفارش می‌دهم و موسیقی آن را می‌سازم. مثلا سریال «فاصله‌ها» سریال آموزنده‌ای بود که در آن رگه‌های عشقی وجود داشت که از طریق آن پیام داده می‌شد. به طور کلی باید عشق درکار باشد چون شکل خواندن من هم کارهای عاشقانه است. در سریال سه عشق وجود دارد، یک عشق غلط دختر و پسر،‌ یک عشق قدیمی که دوباره زنده می‌شود و سوم عشق پدر به پسر که کسی به آن توجه نکرده بود. امکان ساخت موزیک برای عشق غلط نبود، چون این نوع موزیک تاریخ مصرف کمی دارد و چون از اتفاقات بد حرف می‌زنیم سیاه نمایی می‌شد و ممکن بود در وهله اول توجهات را جلب کند اما پس از مدتی کنار گذاشته می‌شد، بنابراین آن را کنسل کردیم. عشق قدیمی بسیار قشنگ بود ولی مخاطبان جدید را از دست می‌دادم چون عشق برای آدم‌های هم سن و سالان این دو شخصیت در فیلم جذابیت داشت. در نهایت موزیک عشق پدر به پسر را نوشتیم که بسیار خوب پرداخته شد و در واقع هر کسی می‌تواند با آن همذات پنداری کند و خود و طرف مقابل را جایگزین نماید و یا حتی آن را عاشق به خدا ببیند.

همان طور که گفتید پروسه ساخت تیتراژ بسیار پیچیده است چون موسیقی را برای فیلم و سریال می‌سازید و تیتراژ باید مکمل آن باشد.

 

 

*شما قطعاتی را با مضمون امام زمان ساختید که مردم بسیار دوست داشتند و با آن احساس خوبی را تجربه کردند. از حال و هوای تصمیم برای ساخت آن بگویید؟ عده‌ای عقیده دارند با ساخت آهنگ‌های سفارشی و تم مذهبی می‌توان خود را در زمینه کاری بیمه کرد!!

ساخت این قطعات فقط از حس و حال و اعتقادات شخصی‌ام بیرون آمد. از انتشار آلبوم من که این قطعه در آن بود ۶ ماه می‌گذشت که حس غریب برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و هرگز هیچ کدام از ما کار را به تلویزیون ندادیم. من هیچ وقت کار حضرت‌ مهدی(عج) را سفارشی انجام نمی‌دهم. حتی اگر پول هنگفتی برایش بدهند، بلکه کاملا شخصی آن‌ها را ساختم.
.

 

*با وجود این که متاسفانه حق کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود ولی شما در فاصله انتشار تا آلبوم جدید و در این فاصله تک آهنگ‌هایی را منتشر می‌کنید، در حالی که می‌توان‌ آن‌ها را در یک آلبوم قرار داد، چرا؟

در حال حاضر آلبوم در دنیا در حال منسوخ شدن است و کمتر کسی گوش می‌کند. البته پس از مدت زمانی آهنگساز آلبوم انتشار می دهد تا هویت آهنگ را جمع کرده و به عنوان یک سند ارائه دهد. اما واقعیت این است که تک آهنگ‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم عادت دارند که در ماشین‌ها همه خواننده‌ها را در یک سی‌دی داشته باشند و آن را عوض کنند. در گذشته مردم ۸ ترک از یک خواننده را در یک آلبوم گوش می‌دادند و بعد به سراغ آلبوم دیگری می‌رفتند اما امروز این گونه نیست و به تغییر فرهنگ مربوط می‌شود. گسترش فضای مجازی هم باعث شده که آهنگ‌های مختلف و به روز در پلی لیست قرار گیرد. فروش آلبوم موسیقی با ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیست. یک آلبوم موفق ۶ سال پیش حدود ۶۰۰ هزار تا فروش می‌رفت و فکر می‌کنم آلبوم «۱۴» ۶۵۰ هزار تا فروخت. اما آلبوم موفق امروز در بهترین شرایط ۱۰۰ هزار تا یعنی یک ششم می‌فروشد
.

 

*پس با این شرایط درآمد متوسط یک ساله شما از آلبوم صورت نمی‌گیرد و معمولا از برگزاری کنسرت‌ها حاصل می‌شود؟!

بله. از برگزاری کنسرت‌ در خارج از کشور، کنسرت‌های تهران و شهرستان و برنامه‌های ارگانی و جشن‌ها که خواننده را دعوت می‌کنند که در واقع ترکیب همه این‌ها است. خوانندگان چهره و موفق کشور تقریبا هیچ سودی بابت آلبوم نمی‌برند و اگر زرنگ باشند با پولی که از تهیه‌کننده‌ها می‌گیرند فقط هزینه‌های آلبوم را پوشش می‌دهند
.

 

*معیار انتخاب ترانه‌هایتان چیست و به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

هر ترانه‌ای که عجیب و کلام متفاوت داشته باشد کار می‌کنم. در واقع ترانه خوب معیار خاصی ندارد و یک تفاوت‌هایی دارد و به طور مثال شاعر کلام جالب و عجیبی آورده که کسی چنین نگاهی به آن موضوع نداشته است. ترانه نوشتن مثل آهنگ ساختن است و دلیل نمی‌شود که همیشه یک ترانه سرا خوب بنویسد بستگی به حس و حال خالق آن دارد
.

 

*ورود علاقه‌مندان موسیقی که مستعد آن نیز هستند از چه راهی باید باشد تا به پیشرفت برسند؟‌ با توجه به این که عده‌ای به شکل زیرزمینی و غیرمجاز کار می‌کنند!!

اگر کسی آدم این کار باشد که در تقدیرش هم نوشته شده باشد می‌‌تواند راهش را پیدا کند و معروف شود. نباید به دنبال نردبال باشیم و باید دید بک گراند و پیشینه افردای که موفق شدند چه بوده است. ۹۰ درصد از افراد موفق خانواده پولدار و امکانات خاصی نداشتند ولی ممکن است فرد پولداری را ببینید که سال‌ها دست و پا می‌زند و فقط پول خرج می‌کند در حالی که به جایی نمی‌‌رسد. به نظرم می‌توان از دیگران برای ادامه مسیر الهام گرفت ولی نباید دنبال پله‌های پرتاب باشند، چون با امکاناتی که در کشور داریم این اتفاق نخواهد افتاد. در کشورهای اروپایی فرد دخیل نیست و استعدادها توسط کمپانی شکوفا می‌شود و از نوع ظاهر، لباس،‌ استایل و تبلیغات محیطی فردی را رشد می‌دهند. اما در ایران کمپانی نداریم و افرادی که تفکر موفق می‌شوند با تلاش خودشان است.

به نظرم باید همیشه وقت بیشتری را برای تفکر گذاشت تا موفقیت بیشتری حاصل شود اما علاقه‌مندان معمولا برعکس عمل می‌کنند، فرصت کمتر برای تفکر می‌‌گذارند و بیشتر انجام می‌دهند که باید این جا به جا شود تا به موفقیت برسند، گاهی فردی با انتشار ۶ ترک موفق بوده است. این شخص تفکر، بک گراند و کاریزمای عجیبی داشته و بی‌شک چیزهایی از مردم می‌شناسد و همه چیز را بررسی کرده است. گاهی هم فردی موزیکی می‌سازد معروف می‌شود و بعد از مدتی نابود می‌َشود و مشخص می‌شود که آن یک اتفاق بوده است که اگر هر کسی جای او می‌خواند موفق می‌شد. هیچ موفقیت طولانی مدت بیهوده حاصل نمی‌شود و حتما اتفاق و داستانی پشت آن بوده است که او را متمایز و قابل احترام کرده است
.

 

*برنامه‌تان برای ساخت موزیک ویدیو هم چون گذشته چگونه است؟ با چه کسانی کار می‌کنید؟

چند موزیک ویدئو کوتاه برای کنسرت اخیرم در تهران کار کردم و به سرعت و به شکل جدی در حال کار کردن موزیک ویدئوهای جدید هستم که مردم منتظر باشند. در حال حاضر با سپهرداد یمینی، علی قاضی‌زاده و هادی آستانه در این زمینه کار می‌کنیم که ان شاءالله نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

 

*چرا در شهرستان‌ها کمتر کنسرت برگزار می‌کنید؟!!

بله در شهرستان‌ها کمتر اجرای کنسرت داشتم، البته سال گذشته به بندرعباس،‌ اصفهان، کیش، تبریز، اردبیل و … برای اجرای کنسرت رفتیم. امیدوارم کنسرت‌های بیشتری در شهرستان‌ها داشته باشم
.

 

*معمولا برای اجرای یک کنسرت چقدر تمرین می‌کنید؟

بستگی دارد که چه کار می‌خواهیم بکنیم در کنسرت‌ آخر تمرین بیشتری داشتیم چون بسیاری از تنظیمات را عوض کرده بودیم. اگر بخواهیم چیزی را تغییر ندهیم همان را اجرا می‌کنیم، اما اگر قرار بر تغییر باشد، نوازنده جدید می‌آوریم، استایل را عوض می‌کنیم، تنظیمات عوض می‌شود و باید دوباره تمرین کرد و آهنگ جدید زده می‌شود
.

 

*آیا حقیقت دارد که شما به خاطر دستمزد کمتر از نوازنده‌های درجه دو و سه استفاده می‌کنید؟

نه چنین چیزی نیست. ارکستری که پیش از این داشتم بچه‌های معمولی و متخصص بودند که دستمزدهایشان کم نبود. این ارکستر به دلیل این که چند سال با هم کار کرده بودند با هم هماهنگ و چفت بودند. به نظرم در حال حاضر خیلی مهم نیست که نوازنده عجیب در ارکستر باشد بلکه باید تنظیم عالی و عجیب داشته باشد. نوازنده آن چه می‌خواهید انجام می‌دهد و به نوعی در خدمت ارکستر باید ساز بزند. چون همه اجراهای ما مثل همه خوانندگان کشورهای دیگر کامپیوتر به اضافه نوازنده‌‌ها است که دنیا نیز به آن سمت رفته است. البته سولیست عجیب خوب است که باشد که من همیشه دارم و امسال هم در کنسرت دو سولیست خیلی خوب داشتم، یک نوازنده کلارنیت و یک نوازنده تمپو

۰۰

کامران تفتی قطعه «مشت» را به شهید «همت» تقدیم کرد

 

 

اولین کنسرت مستقل «کامران تفتی» در تهران برگزار شد و این خواننده پس از مدت‌ها از نزدیک با مخاطبانش دیدار کرد. او شامگاه ششم شهریور و طی دو سانس در سالن «ایوان شمس» تهران روی صحنه رفت و برای اولین‌بار قطعات آلبوم «عکس زمستونی تهران» را اجرا کرد. کنسرت کامران تفتی از چند حیث در کارنامه کاری او اتفاق مهمی محسوب می‌شد. او چهارمین یا پنجمین بازیگری است که موفق شده پس از انتشار آلبومش روی صحنه برود و فعالیتش صرفاً به انتشار یک مجموعه صوتی ختم نشده است. در حالی که طی سال‌های گذشته دهها بازیگر وارد خوانندگی شده‌اند تقریباً همگی فقط یک یا دو آلبوم منتشر کرده‌اند و از صحنه رقابت این عرصه محو شده‌اند. نکته دیگر اینکه کامران تفتی طی سال‌های گذشته تجربیات جسته و گریخته‌ای در موسیقی داشته اما کنسرت ششم مهر، در حقیقت نسخه کامل تجربه‌های گذشته او محسوب می‌شد.

خیلی از مخاطبانی که به کنسرت کامران تفتی آمدند توقع داشتند که قطعاتی با همان تنظیم و سازبندی آلبوم بشنوند ولی در بخش موسیقایی این کنسرت شنونده تغییرات گسترده‌ای بودیم. تغییراتی که به رهبری «سیاوش امامی» و جمعی از موزیسین‌ها و نوازنده‌های با سابقه رقم خورد و بیشتر به سمت موسیقی راک گرایش داشت. همچنین با وجود این تغییرات ساختاری و تنظیم‌ها، هماهنگی خوبی میان نوازنده‌ها و خواننده برقرار بود و کامران تفتی هم به خوبی توانسته بود خودش را با این استایل جدید همراه کند. امیرعلی طاهری (درامز)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، شاهد علیزاده (کیبورد) و طاها مظاهری (گیتار آکوستیک) اعضای گروه این خواننده به رهبری سیاوش امامی (گیتار الکتریک) بودند. ایجاد تغییر در تنظیم برخی قطعات اسلو آلبوم و همچنین تکنوازی‌های اعضای گروه از دیگر جذابیت‌های موسیقایی این برنامه بود که حکایت از یک برنامه‌ریزی مفصل داشت.

از سوی دیگر در برخی قطعات این کنسرت حس نمی‌کردید که به تماشای اجرای زنده موسیقی نشسته‌اید! چون کامران تفتی طبق وعده‌ای که چندی پیش در گفتگو با سایت «موسیقی ما» داده بود با اکت‌هایش به نوعی آهنگ‌ها را بازی می‌کرد و ویدئوهایی که در سالن پخش می‌شد هم این بخش اجرا را تکمیل می‌کرد. این مورد در اجرای برخی قطعات نظیر «آبروداری کن»، «مشت» یا «پرواز روی بام تهران» مشهودتر بود. البته حضور بدون استرس کامران تفتی روی صحنه و نوع اجرایش به همان نکته سوابق گذشته او در عرصه موسیقی هم بازمی‌گردد. در میان قطعات آلبوم «عکس زمستونی تهران» که در این کنسرت اجرا شد، کامران تفتی قطعه «مشت» را به شهید والامقام «محمدابراهیم همت» تقدیم کرد. همچنین در هنگام اجرای قطعه «مشغول مردنت بودی» تصاویری از زنده‌یاد «عباس کیارستمی» در سالن پخش شد.

کامران تفتی در طول دو سانس کنسرتش پذیرای جمعی از چهره‌های برجسته عرصه سینما و موسیقی بود. «محمدعلی بهمنی»، «علیرضا عصار»، «بهروز صفاریان»، «سامان مقدم»، «سیامک عباسی»، «مهرداد نصرتی»، «حسن علیشیری»، «رستاک حلاج»، «امیر توسلی»، «افشین مقدم»، «سیامک انصاری»، «رامین عبداللهی»، «حجت اشرف‌زاده»، «هادی ساعی»، «علی قربان‌زاده»، «مهراوه شریفی‌نیا»، «سیاوش طهمورث»، «امیر عظیمی»، «میثم یوسفی»، «حسین غیاثی»، «شبنم فرشادجو»، «علیرضا بدیع» و «علی اوجی» از جمله مهمانان حاضر در این برنامه به تهیه‌کنندگی «آیدا مصباحی» بودند.

۰۰