دانلود آهنگ جدید

اسفند ۱۳۹۵ -

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

آلبوم «روزگار مجازی ۲» اثر «فرشاد خشنود» رونمایی شد

 

 

 

آیین رونمایی سومین آلبوم رسمی فرشاد خشنود خواننده، آهنگساز و نوازنده جوان کشورمان بانام روزگار مجازی ۲ عصر روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه و با حضور اصحاب رسانه در فروشگاه مگامال برگزار شد.

فرشاد خشنود که پیش‌ازاین آلبوم‌های «روزگار جدید» و «روزگار مجازی ۱» را با فضای اینسترومنتال منتشر کرده بود ، سومین آلبوم رسمی خود بانام «روزگار مجازی ۲» را چندی پیش منتشر کرد که این آلبوم برخلاف دو آلبوم گذشته ، با کلام است.

آلبوم «روزگار مجازی ۲» از ده قطعه به نام‌های ترافیک نامه (آکوستیک) ، بگو چرا ، ما وصل شدیم ، نکن ، آنتراکت ، خواب بنفش ، ترافیک نامه ، دیوانگان سالم ، خیره ماندم و استراحت پایانی تشکیل‌شده که فرشاد خشنود ، سونیا کلیشادی ، جلال رفیع و خیام به‌عنوان ترانه‌سرا در این آلبوم حضور دارند و آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات بر عهده فرشاد خشنود بوده است که بانام هنری «باکتری خان» فعالیت می‌کند.ضمن اینکه سونیا کلیشادی نیز به‌عنوآن‌همخوان در این آلبوم حضور دارد.همچنین فرشاد خشنود ، سام ضیایی و امین نیایی نیز به‌عنوان نوازنده در این آلبوم به هنرنمایی پرداختند.ضمن اینکه میکس و مسترینگ تمامی قطعات هم بر عهده فرشاد خشنود بوده است.

در ابتدای این مراسم که مسعود فروتن از کارگردانان برجسته کشور اجرای آن را بر عهده داشت ، فرشاد خشنود دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : «من با موسیقی بزرگ شدم و از همان اول موسیقی را دوست داشتم و به دلیل اینکه پدرم هم خودشان آهنگساز هستند، از همان کودکی به سمت موسیقی رفتم.من استادان موسیقی زیادی داشتم و پدرم هم در این زمینه من را یاری کرد.من سازهای مختلف را نواخته‌ام اما در حال حاضر تمرکزم بیشتر بر روی نواختن گیتار باس است اما درزمانی که در حال تحصیل کنسرواتوار بودم ، پیانو هم نواخته‌ام.»

خشنود در پایان درباره برنامه‌ریزی‌های آینده خود نیز این‌گونه توضیح داد : « پروژه «روزگار» یک چهارگانه است که تا به امروز سه مجموعه آن منتشرشده است و آلبوم چهارم نیز در مورد روزگار گذشته است که بازخوانی یکسری از قطعات قدیمی و ماندگار مانند «گلنار» ، «ساقی» و … است که با تنظیم‌های بسیار متفاوت به‌زودی منتشر خواهد شد.ضمن اینکه در حال حاضر مشغول کار بر روی آلبوم جدید «ماکیچی» هستیم که جدا از پروژه «روزگار» است که آن‌هم به‌زودی منتشر خواهد شد.»

در ادامه این مراسم نیز سونیا کلیشادی نیز که به‌عنوان‌ همخوان در این آلبوم حضور دارد ، در خصوص همکاری با فرشاد خشنود گفت : « من تقریباً ده سال است که تار می‌نوازم اما متأسفانه آن فعالیتی که باید در این زمینه داشته باشم را ندارم اما مشوق من همیشه فرشاد خشنود بوده و خواهد بود.»

وی ادامه داد : « آلبوم‌های بی‌کلامی که از فرشاد خشنود منتشر می‌شود ، بانام آلبوم «باکتری خان» منتشر می‌شود اما آلبوم‌های با کلامی که منتشر می‌شود ، بانام آلبوم گروه «ماکیچی» در بازار موسیقی منتشر می‌شود.گروه «ماکیچی» را بنده و فرشاد خشنود تشکیل می‌دهیم.»

در قسمت پایانی این مراسم نیز فرشاد خشنود به همراه سونیا کلیشادی ، به اجرای زنده پرداختند و قطعات «مردم خاصی هستیم» ، «ما همیشه وصلیم» و «گلنار» را اجرا کردند که فرشاد خشنود در این سه قطعه به نواختن گیتار پرداخت.

گفتنی است ؛ آلبوم «روزگار مجازی ۲» اثر فرشاد خشنود ، توسط شرکت پخش «جوان» در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.

۰۰

آلبوم «خدای عشق» با صدای «فریان» در نوار کاست منتشر شد!

 

 

 

آلبوم «خدای عشق» با صدای «فریان» از صبح روز سه‌شنبه هفدهم اسفندماه منتشر شد. این آلبوم به تهیه‌کنندگی «ساسان سالور» و از سوی شرکت «فریاد نت هشتم» در بازار توزیع شده و بسته‌بندی متفاوتی دارد. طرح جلد این اثر به شکل نوار کاست است و کاورها و توضیحات درون این نوار کاست قرار دارد. این طراحی جالب و کاورهای متعدد آن در حالی عملی شده که قیمت آلبوم «خدای عشق» بیشتر از سایر کارهای بازار نیست و همان ۵ هزار تومان است.

آلبوم فریان شامل یازده قطعه به نام‌های «احساس پرپر»، «دلخوشی»، «خدای عشق»، «چله نشین»، «بزن بارون»، «واسه مرد گریه بدِ»، «همراز»، «حسودی»، «دو آدم»، «رئیس» و «خلیج فارس» است.

این موزیسین جوان آهنگسازی و ترانه‌سرایی تمامی قطعات را انجام داده و فریان و «بهزاد عبدی» در بخش تنظیم آلبوم «خدای عشق» حضور دارند. تنظیم چهار قطعه این مجموعه برای ارکستر توسط بهزاد عبدی انجام شده و در این کارها ارکستر بزرگ بادی و زهی ناسیونال اوکراین نوازندگی کرده‌اند. این ارکستر به رهبری «ولادیمیر سیرنکو» و صدابرداری «ماکسیم گلادیستکی» در پروژه آلبوم خدای عشق حضور داشتند.

علاوه بر ارکستر ناسیونال اوکراین، جمعی از نوازندگان مطرح موسیقی ایران هم در آلبوم فریان که تنظیم‌هایش همگی آکوستیک هستند ساز زده‌اند. امید حجت، فیروز ویسانلو، بابک ریاحی‌پور، پیام طونی، همایون نصیری، مرتضی عابدی، امیر فتحی، رضا تاجبخش، حسن فراهانی، بهنام ابطحی و هومن غفاری در قطعات این آلبوم هنرنمایی کرده‌اند. «سامان سالور» از کارگردانان مطرح سینما به عنوان مشاور هنری در این پروژه حضور داشته و «مهرداد نصرتی» هم ناظر کیفی آلبوم فریان بوده و میکس و مسترینگ قطعات هم توسط «ایمان حجت» انجام شده است. مهدی سعادتمندی طراح کاور و پوسترها، جواد جلالی عکاس و وحید لشکری مدیر رسانه‌ای این آلبوم هستند.

اما فریان مسیر دو ساله‌ای را برای انتشار آلبوم خدای عشق طی کرد. از اوایل سال گذشته انتشار تک‌قطعات و ویدئوهای این خواننده در فضای جدید شروع شد. او ابتدا موزیک ویدئوی «دریادلان» را برای غواصان شهید منتشر کرد و سپس تیتراژ سریال «با آخرین نفس‌هایم» که در ایام محرم پخش می‌شد را خواند. اسفند سال گذشته قطعه «احساس پرپر» با صدای او منتشر شد و قطعه تمام آکوستیک «برنگرد» آخرین تک‌آهنگی بود که از فریان در سال ۹۵ شنیده شد. فریان در ادامه به تهیه‌کنندگی ساسان سالور مراحل تولید آلبوم خودش را پیگیری کرد و آلبوم او علاوه بر فضای موسیقی آن که حال و هوای موسیقی دهه پنجاه را دارد.

از سوی دیگر در پشت نوار کاستی که طرح جلد آلبوم خدای عشق است دستخطی هم از استاد مسعود کیمیایی به چشم می‌خورد. این کارگردان پیشکسوت سینما در یادداشت خود برای فریان و آلبومش نوشته:«ترانه‌ای را معرفی می‌کنم بنام رئیس که در فضای فیلم‌های من و تصنیف‌های آنها خوانده شده. فریان خوب خوانده، واژگان را در خم‌های گوش و دهان خوب می‌چرخاند. این ترانه رئیس در مجموع تصنیف‌های ترانه‌های خدای عشق آمده است.» دستخط خالق فیلم‌های ماندگاری نظیر «گوزن‌ها» و «قیصر» در حالی منتشر می‌شود که صحبت‌های او در ابتدای موزیک ویدئوی «رییس» که چندی پیش منتشر شد هم بازتاب‌های زیادی داشت.

ساسان سالور در روز انتشار این آلبوم گفت:«خدا را شاکریم که بالاخره پس از دوسال فراز ونشیب فراوان توانستیم به این مهم یعنی تهیه وتولید یک آلبوم تمام اکوستیک با حضور بهترین نوازنده‌های ایران وهمدلی رفقای نازنینی که دراین راه همدلمان بودند دست پیدا کنیم و این امر جز با یاری ایشان میسر نبود. اولین تبریک را به خود فریان می‌گویم چون زحمات و سختی‌های زیادی را دراین راه متحمل شده و بسیار امیدوارم جایگاه واقعی خودش در موسیقی پاپ ایران را پیدا کند. چون علاوه بر خوانندگی از یک نبوغ ذاتی در آهنگسازی و تنظیم برخوردار است و فکر می‌کنم گوهری باشد که خداوند به ایشان هدیه داده و باید قدر خودش را بداند. این موضوع و البته صدای منحصر به فردش می‌تواند وجه تمایزش با یک سری از خواننده‌های امروز باشد.»

او در ادامه گفت:«آلبوم خدای عشق حاصل کار گروهی بوده و دوستان زیادی در کنار ما بودند و باید از تک تک آنها به عنوان کسی که این پروژه را مدیریت کرده همین جا و همزمان با انتشار آلبوم تشکر کنم. جناب آقای سامان سالور مشاور هنری پروژه بودند و جناب آقای بهزاد عبدی چهار قطعه را برای ارکستر تنظیم کردند و زحمت ضبط موسیقی ارکسترال در کشور اوکراین بر عهده ایشان بود. همه نوازنده‌های حرفه‌ای در کنار ما بودند و اسم این عزیزان در آلبوم ذکر شده است و قدردان زحمات این عزیزان هستیم. آقای ایمان حجت کار میکس و مستر اغلب قطعات را انجام دادند. مجموعه استودیو پاپ و جناب آقای ناصر فرهودی هم برای ضبط کارهای زحمات زیادی کشیدند. جناب آقای محمد بکرانی مدیرعامل شرکت فریاد نت هشتم زحمت پیگیری‌ها و اخذ مجوزها از دفتر موسیقی وزارت ارشاد را کشیدند و پخش آلبوم هم بر عهده ایشان بود.»

سالور در مورد نحوه پخش آلبوم فریان هم اعلام کرد:«آلبوم فریان به دلیل فضای متفاوت موسیقی و همچنین طراحی و گرافیکش، پخش سوپرمارکتی ندارد چون اعتقاد داریم شأن چنین آلبومی این است که در مراکز تخصصی فرهنگی و هنری به فروش برسد. همچنین برای طرح آلبوم که نوار کاست است مدت زمان زیادی برنامه‌ریزی کردیم و دوست داشتیم که علاوه بر محتوا، در بخش ظاهر و طرح جلد هم تفاوت‌هایی با سایر کارهای بازار داشته باشیم. به همین دلیل با توجه به فضای موسیقایی آلبوم که نگاهی مدرن نسبت آثار دهه پنجاه است، طرح نوار کاست را انتخاب کردیم که علاوه بر همخوانی، حس نوستالژیکی هم دارد.»

این تهیه‌کننده سینما و موسیقی نهایتاً یک دعوت هم از اهالی موسیقی داشت:«امیدوارم این آلبوم مورد پسند مخاطبان عزیز قرار بگیرد. تا به امروز بازخوردهای بسیار خوبی در فضای مجازی دریافت کردیم و خوشبختانه ویدئوهایی هم که برای آلبوم ساخته شده بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت ضمن تشکر از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای طالبی که تعامل مناسبی در این پروژه با ما داشتند، از همه اهالی محترم موسیقی دعوت می‌کنم تا خدای عشق را بشنوند.»

۰۰

نیما علامه: مسائل مالی، احساس را در موسیقی کمرنگ کرده است

 

 

 

«نیما علامه» در اواسط دهه هشتاد با انتشار قطعه «سخته» به شهرت رسید. بعد قطعات دیگری منتشر کرد و به آهنگسازی و تنظیم برای دیگران پرداخت. پس از آن برای ورود به عرصه رسمی، چند سال منتظر ماند. تا اینکه حدود یک ماه پیش اولین آلبوم رسمی‌اش با عنوان «مبارکم باشه» را منتشر کرد و ۲۲ اسفند هم قرار است اولین کنسرتش را در تهران برگزار کند. با این موزیسین جوان که فرزند زنده‌یاد «احمد علامه دهر» -بازیگر فقید سینما و تلویزیون- است، در یک روز زمستانی در دفتر سایت «موسیقی ما» هم‌کلام شدیم.

 

* تو از حدود ۱۰ سال پیش در موسیقی پاپ شناخته شدی. اما به تازگی اولین آلبوم رسمی‌ات منتشر شده و قرار است اولین کنسرتت را برگزار کنی. چرا این‌قدر دیر این اتفاق افتاد؟

زمانی که من حضور در عرصه موسیقی حرفه‌ای را آغاز کردم، رسانه معتبری که مردم آن را دنبال کنند و بتوانم کارهایم را از آن طریق عرضه کنم، وجود نداشت و در نتیجه آثارم از رسانه‌هایی منتشر شد که مورد تأیید مسئولین نبود. از طرفی، آن زمان برای بسیاری از خوانندگان آهنگ می‌ساختم که قرار بود با مجوز منتشر شود، اما سر از شبکه‌های ماهواره‌ای در ‌می‌آورد و پروسه کسب مجوزم را به تأخیر می‌انداخت. این مسائل باعث شد متأسفانه شش سال طول بکشد تا بتوانم فعالیت‌هایم را به صورت رسمی آغاز کنم.

 

* بسیاری از مخاطبین، نیما علامه را با قطعه «سخته» شناختند. این اولین اثری بود که منتشر کردی؟

نه، اولین آهنگ من «خواب و خیال» بود که کاور آهنگی از مایکل جکسون بود. بعد «دلخور» و «تنهایی» را منتشر کردم و «سخته» چهارمین قطعه‌‌ای بود که خواندم و با آن به مردم معرفی شدم.

 

* از ورودت به موسیقی و نقش احتمالی‌ای که پدرت در این زمینه داشت، بگو.

پدرم علاوه بر اینکه بازیگر بود، نقاشی، خطاطی، مجسمه‌سازی، گریم و… انجام می‌داد و به نوعی آچار فرانسه هنری بود! فقط موسیقی کار نمی‌کرد و جای این هنر در خانواده ما خالی بود. البته خود پدرم صدای خوبی داشت و از طرفی صدای استاد شجریان همیشه در فضای خانه ما شنیده می‌شد. خواهرم هم نقاش و بازیگر تئاتر است. من هم عاشق اپرا و موسیقی کلاسیک بودم و به‌طور کلی، در فضایی هنری بزرگ شدم و اعضای خانواده ما با هنر مأنوس بودند.

مسأله گرایش من به موسیقی، تقریباً به ۲۵ سال قبل برمی‌گردد. یک روز از مدرسه برگشتم، دیدم دو ارگ در خانه ما هست. از پدرم که پرسیدم، درست یادم هست که گفت به جای طلب از کسی گرفته‌ام و به آن‌ها دست نزن! اما وقتی از خانه رفت، حس کنجکاوی‌ام گل کرد و جعبه یکی از ارگ‌ها را باز کردم و مشغول بازی با آن شدم. صدایی که از آن شنیده می‌شد، به نظرم خیلی عجیب و جذاب بود. سعی می‌کردم صدای موسیقی «فوتبالیست‌ها» و «خونه‌ی مادربزرگه» را با آن درآورم. چند روز بعد، پدر آهنگ «ملاممدجان» را با آن زد. این تنها آهنگی بود که پدر می‌توانست بنوازد؛ چون راحت است و با دو انگشت می‌توانید آن را بنوازید. من هم سعی کردم از او تقلید کنم. بابا وقتی علاقه من را دید، یکی از آن ارگ‌ها را فروخت و یکی را برای من نگه داشت. به مرور آهنگ‌های بیشتری یاد گرفتم و با تشویق خانواده مواجه شدم. بعدها طوری شد که در مدرسه از من می‌خواستند برای مراسم‌ها کیبورد ببرم و بنوازم.

بعدها برای آموزش چند جلسه کلاس نزد استاد «آندره مرادیان» رفتم. اما عجله و اشتیاق من با سخت‌گیری‌های ایشان سازگار نبود و ادامه ندادم! البته اصول اولیه‌ی موسیقی را از ایشان یاد گرفتم و قدردانشان هستم.

به هر حال، نوازندگی را ادامه دادم و بعدها به جایی رسیدم که به سراغ آموزش پیانو به دیگران رفتم. درآمدی که از این راه داشتم، برایم خیلی شیرین بود و مرا به ادامه این مسیر مصمم‌تر کرد. پدرم به دلیل تجربه کار در تئاترهای روحوضی، ضرب زدن بلد بود و آن را به من یاد داد. نوازندگی گیتار الکتریک را هم از استاد «فرهاد مجذوب» یاد گرفتم. خلاصه آزمون و خطاهای من در نوازندگی ادامه پیدا کرد و گذشت، تا زمانی که آلبوم «مسافر» منتشر شد. از آن‌جا بود که به خوانندگی هم علاقه‌مند شدم. همراه با قطعات آلبوم «مسافر» می‌خواندم و اطرافیان هم می‌گفتند که صدایت شبیه شادمهر است و به ادامه خوانندگی تشویقم می‌کردند. چند سال بعد زمینه اجرا در برنامه‌های مختلف فراهم شد و اجرا در جُنگ‌های شهرهای مختلف از جمله جزیره کیش را تجربه کردم. یک سال هم حدود ۶۰ شب اجرا در جشنواره تابستانی شیراز داشتم که در آن نوازندگی و خوانندگی کردم. در آن برنامه‌ها، علاوه بر آهنگ‌های شادمهر، قطعاتی از «حامی» هم می‌خواندم. از آنجایی که نوازندگی را در فضای کلاسیک شروع کرده بودم، به صداهای اپرایی و کلاسیک نظیر حامی علاقه داشتم. این‌ها گذشت و به مرور آهنگسازی و تنظیم برای خودم را شروع کردم و به امروز رسیدم که اولین آلبومم را منتشر کردم.

 

* با این‌که گفتی فضای موسیقی کلاسیک و اپرا یا صداهایی مثل حامی را دوست داشتی و آهنگ‌هایش را اجرا می‌کردی، اما هیچ‌وقت کاری با آن سبک منتشر نکردی. چرا به سمت همان فضای مورد علاقه‌ات نرفتی؟

راستش خودم را زود پیدا کردم و سعی کردم شبیه کسی نشوم. آن کارها را برای تمرین انجام می‌دادم، اما آهنگ‌هایی که خودم ساختم کاملاً حسی بود. در واقع بهترین آثاری که از من منتشر شده، کارهایی است که در کمتر از ده دقیقه ساخته شده و کاملاً حسی بوده‌اند.

 

* نظر پدرت در مورد فعالیت‌های موسیقایی تو چه بود؟ مثلاً دوست نداشت که بازیگر شوی؟

چرا اتفاقاً خیلی دوست داشت و بارها هم پیشنهاد داد و حتی در فیلمی به نام «کارآگاه کوچولو» که برای کودکان ساخته شده بود بازی کردم. ولی هیچ‌وقت علاقه‌ای به بازیگری در سینما و تئاتر نداشتم. پدرم موسیقی را هم دوست داشت و تشویقم می‌کرد. خیلی هم اصرار داشت که از اشعار مولانا و حافظ استفاده کنم. ولی من می‌ترسیدم و فکر می‌کردم شاید مردم استقبال نکنند. اما بعداً دیدم برخی همکاران از اشعار اصیل استفاده کردند و خیلی هم مورد توجه مردم قرار گرفت و حتی باعث شد مردم بار دیگر با این اشعار که شاید رو به فراموشی بودند، مأنوس شوند.

 

* حالا که نتیجه‌اش را دیده‌ای تصمیم نداری برای کارهایت به سراغ آن اشعار بروی؟

تا حالا به آن فکر نکرده‌ام. شاید در آینده چنین کاری بکنم ولی فعلاً چنین تصمیمی ندارم. می‌خواهم کمی بازاری‌تر و نزدیک‌تر به سلیقه مخاطبین کار کنم و نتیجه لازم بگیرم و بعد تصمیم‌های این‌چنینی برای تغییر فضای کارهایم بگیرم.

 

* قطعات آلبومت چه زمانی ساخته شده‌اند؟ یادم هست دموی قطعه «مبارکم باشه» ۵-۶ سال پیش منتشر شده بود.

تمام شعرها و ملودی‌ها به جز «بیا کنارم باش» برای شش سال پیش هستند که البته تنظیم آن‌ها برای انتشار این آلبوم عوض شد.

 

چرا آهنگ‌های آلبوم را عوض نکردی؟

خودم این سبک آهنگ‌ها را دوست دارم و فکر می‌کنم کارهای اسلوی عاشقانه، دوام بیشتری دارند و شاید نیازی به تغییرشان نباشد. چون بیشتر آهنگ‌ها در این فضا بود تغییرشان ندادم. مثلاً «مبارکم باشه شب تولدم…» همیشه قابل شنیدن است.

 

* چه بازخوردی از مخاطبان در مورد آلبوم گرفتی؟

بازخوردش در فضای مجازی خوب بوده و همه تعریف کرده‌اند. هرچند انتقاداتی هم وجود داشته. البته که بازخورد اصلی زمان کنسرت و با استقبال مخاطبین مشخص می‌شود. تمام دلخوشی یک خواننده، به فضایی است که در کنسرتش به وجود می‌آید.

 

* کدام‌یک از قطعات آلبوم با استقبال بیشتری مواجه شد؟

غیر از «سخته» که مدت‌ها قبل با موفقیت روبرو شده بود، از قطعه «برگرد» هم استقبال به عمل آمد.

 

* تو علاوه بر خوانندگی، برای خوانندگان دیگر هم آهنگسازی و تنظیم می‌کنی. کدام وجه کارت را بیشتر دوست داری؟

من نوازندگی را بیشتر از هر کار دیگری دوست دارم. اگر بخواهم اولویت‌بندی کنم، اول نوازندگی، بعد تنظیم آهنگ که دنیای متنوع و بزرگی است، بعد از آن آهنگسازی و در نهایت خوانندگی را دوست دارم. وقتی خودم را با بزرگان خوانندگی مقایسه می‌کنم، حس می‌کنم راهی طولانی پیش رو دارم تا بتوانم در این زمینه شاخص شوم و نمی‌توانم بگویم من هم خواننده هستم!

 

* اگر کسی تو را نشناسد و از تو بپرسد چه‌کاره‌ای، چه می‌گویی؟

می‌گویم موزیسین هستم!

 

* نکته جالب در آلبومت این است که با وجود آن‌که خودت آهنگساز هستی، اما آهنگسازیِ بیشتر قطعات آلبوم «مبارکم باشه» را به امیرعلی بهادری سپرده‌ای. چه شد که چنین تصمیمی گرفتی؟

از آنجایی که من بیشتر وقتم را برای تنظیم گذاشته بودم، برای ساخت ملودی‌ها فرصت کافی نداشتم. از طرفی معتقدم کار باید حسی باشد تا به دل شنونده بنشیند؛ نه این‌که من بنشینم و تصمیم بگیرم که حالا یک ملودی بسازم. تا حالا هم همین‌طور عمل کردم و همه آهنگ‌هایی که ساختم، ملودی‌اش ناگهانی و طی چند دقیقه به ذهنم خطور کرده است. وقتی حس کنم حال و هوایم برای این کار مناسب نیست، ترجیح می‌دهم سراغ شخص دیگری بروم. من از مدت‌ها قبل با امیرعلی بهادری کار می‌کردم. سلیقه‌هایمان به هم نزدیک بود. ملودی‌های امیرعلی به دل من می‌نشست و او هم از احساسات و سلایق من مطلع بود. این شد که بیشتر از ملودی‌های او استفاده کردم.

 

* چیزی که گفتی، نکته‌ای است که برخی از ستاره‌های موسیقی ما رعایت نکرده‌اند؛ به موفقیت رسیده‌اند و بعد اصرارشان به استفاده از ساخته‌های خودشان -در حالی که شکست‌های پیاپی به دنبال داشته- باعث شده نتیجه خوبی نگیرند.

این مسئله از تعصب ناشی می‌شود. فرهنگ مردم و حتی لباس پوشیدنشان عوض شده و سلیقه موسیقایی آن‌ها هم دائماً در حال تغییر است، ولی چارچوب ذهنی هنرمند ممکن است همیشه ثابت بماند و این می‌تواند باعث کهنگی شود. من در مورد خودم حس می‌کنم نیاز به کسانی دارم که ایده‌های بهتری دارند و از من به‌روزتر هستند. همیشه از این ایده‌ها استقبال کرده و خواهم کرد و آن‌ها را در چارچوب سلایق خودم می‌گنجانم و با امضای خودم عرضه می‌کنم.

 

* برخی معتقدند در سال‌های اخیر، در حالی که افراد زیادی به عنوان ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده فعالیت می‌کنند، تعداد آهنگسازهای خوب کم شده. تو با این نکته موافقی؟

بله، دقیقاً همین‌طور شده. فکر می‌کنم دلیلش این است که خیلی‌ها بیشتر به ابعاد تجاری کار توجه می‌کنند. البته این‌که هنر موجب درآمدزایی شود خیلی خوب است اما این‌که بُعد مالی در اولویت قرار گیرد و احساس هنری فدای مسائل مالی شود خوب نیست و همین دلیل اصلی افت کیفیت کارها است. دلیل دیگر هم این است که نسل جدید مخاطبین پر انرژی‌تر شده و فوکوس روی تنظیم و ریتم بیشتر شده است.

 

* تو سابقه کاور کردن در کارهایت را داری. بسیاری از اهالی موسیقی این کار را درست نمی‌دانند و مخالفش هستند. نظرت چیست؟

خیلی از خواننده‌ها در دوره‌ای که ابزارهای ارتباطی مثل امروز گسترده نبودند، با قطعات کاور مورد توجه مخاطبین قرار گرفتند و الان خواننده موفق محسوب می‌شوند. خود من هم در چند قطعه این کار را کردم. به نظرم کاور کردن یا بازخوانی اشکالی ندارد. مثلاً من از یک آهنگ خوشم می‌آید و سعی می‌کنم با ترانه‌ای متناسب با سلیقه نسل جدید و مخاطب ایرانی، آن را بازخوانی کنم و اگر بتوانم از خلاقیت خودم هم استفاده کنم، به نظرم کار جالبی از آب در می‌آید. فقط اگر کاری را بازخوانی می‌کنیم حداقل انکار نکنیم و منبع را ذکر کنیم.

 

* کار کدام‌یک از خواننده‌ها را دوست داری؟

از میان خواننده‌ها، کارهای «سامی یوسف» را دوست دارم و از خواننده‌های داخلی هم به صدای «مهدی یغمایی» و «کاوه یغمایی» علاقه‌مند هستم.

 

* اما فضای کاری خودت شبیه خواننده‌های مورد علاقه‌ات نیست!

راستش را بخواهید، سلیقه‌ی اصلی من چیزی که در این سال‌ها تولید کرده‌ام نیست. خودم فضای موسیقی کلاسیک و پاپ-کلاسیک را دوست دارم. اما کارهایی که منتشر می‌کنم را برای مردم می‌سازم و در ادامه‌ی استایلی است که از قبل در آن کار کرده‌ام و مخاطبین آن را از من پذیرفته‌اند.

 

* یعنی اگر به گذشته برگردی، فضای کاری‌ات را عوض می‌کنی؟!

بله، صد در صد. همین الان هم به فکر ساختارشکنی در کارهایم خودم هستم، اما در زمان مناسبی که نمی‌دانم کِی پیش می‌آید.

 

* تو در کنار عاشقانه‌هایت، چند کار متفاوت در کارنامه داشتی؛ از جمله «دولت کاریکاتور» و «مرز محکم». چه شد که به فکر خواندن این قطعات افتادی؟

«مرز محکم» یک کار کاملاً دلی بود و با توجه به حس درونی‌ام آن را خواندم. خیلی‌ها گفتند برای گرفتن مجوز این آهنگ را خوانده‌ای، ولی واقعاً این‌طور نبود و اگر قرار بود در ازای خواندن این آهنگ مجوز بگیرم، همان ۴ سال پیش که کار پخش شد می‌گرفتم. قطعه «دولت کاریکاتور» توسط موسسه «اوج» -که دو سه سالی است با آن همکاری می‌کنم- به من سفارش داده شد. به دفتر مدیر این موسسه -آقای حسنی- دعوت شدم. شعر را دادند، از آن خوشم آمد و آن را خواندم. به نظرم موسیقی می‌تواند ابزاری برای گسترش صلح، دوستی و مبارزه با فقر، کشتار و… باشد. کاری که مایکل جکسون کرد و با موسیقی‌اش به ترویج صلح کمک می‌کرد.

 

* واکنش‌ها چه بود؟

خیلی‌ها گفتند این چیزها به تو ربطی ندارد و لابد برای گرفتن مجوز این کار را کردی! اما خیلی‌ها هم کار را دوست داشتند. فکر می‌کردم ممکن است با یک موج منفی روبرو شوم اما این‌طور نشد. شاید فضای متفاوت قطعه در این زمینه بی‌تأثیر نبود و به این‌که مورد توجه قرار بگیرد خیلی کمک کرد. بیشتر کارهای مناسبتی، تنظیم‌هایی با چارچوب مشخص و گاهی کلیشه‌ای دارند و برای مثال کُرال، ارکستر زهی و گروه بادی احتمالاً در آن‌ها وجود دارد. اما تنظیم این کار، ترکیبی از داب‌استپ و شافل بود و این نکته به نظرم خیلی کمک کرد که بسیاری از جوانان بتوانند با کار ارتباط برقرار کنند.

 

* تو «دولت کاریکاتور» را یک اثر سیاسی می‌دانی؟

نه، من اصلاً سیاسی نیستم و برای ورود به سیاست هیچ تمایلی ندارم. به نظرم این کار یک اعتراض به روش فرهنگی بود.

 

* چرا آلبوم «مبارکم باشه» در سکوت رسانه‌ای منتشر شد؟ در صورتی که انتظار می‌رفت بعد از این همه سال، با هیاهو وارد بازار موسیقی شود.

امید میرزایی (مدیر برنامه‌های علامه): وقتی با یک تهیه‌کننده قرارداد می‌بندی، اختیار این‌که آلبوم چطور پخش شود، دست او است. ما با «تصویر دنیای هنر» کار کردیم و از پخش هم راضی هستیم. اما مسئله این است که خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند نیما علامه مجاز شده است. از طرفی متأسفانه بعضی از دوستان رسانه‌ای صرفاً به دنبال اخبار خواننده‌های بزرگ هستند؛ در حالی که شاید خواننده‌ی معمولی امروز، خواننده‌ی بزرگ فردا باشد. به هر حال ما از این مرحله گذشته‌ایم و نگاهمان به آینده است. به نظر من در سال ۱۳۹۶، استعدادی به نام «نیما علامه» به خوبی در بازار موسیقی ایران شکوفا خواهد شد و به آن‌چه حقش بوده خواهد رسید.

 

* برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها هم برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

بله، با یک شرکت برای برگزاری کنسرت‌های شهرستان طی یک سال، قرارداد بسته‌ایم.

 

* با توجه به اینکه خودت پیش‌زمینه بازیگری داشتی و پدرت هم بازیگر بود، نظرت در مورد حضور بازیگران در موسیقی چیست؟

من کارم موسیقی است و وقتی کسی می‌خواند، دقت می‌کنم تا ببینم در عرصه موسیقی چه می‌کند و زیاد برایم فرقی ندارد که پیشینه‌ی او چه بوده است. به نظرم هر کسی می‌تواند آزادانه وارد عرصه موسیقی شود و نمی‌توان کسی را منع کرد. مواردی داشتیم که به هر حال صدا و توانایی خواننده برای مردم مهم است.

 

* از میان بازیگرانی که وارد عرصه موسیقی شدند، به نظرت کدامشان موفق بودند؟

من محمدرضا گلزار را دوست دارم که البته او صرفاً بازیگر نبوده و از موسیقی شروع کرده است. به نظرم گلزار بسیار باهوش است و در هر زمینه‌ی کاری‌ای با سیاست خاصی عمل می‌کند. اتفاقاً دوست دارم با او همکاری کنم و فکر می‌کنم نتیجه خوبی هم داشته باشد.

 

* در مورد همکاری با محسن افشار و گروه «آرپژ» توضیح بده.

«محسن افشار» از دوستان قدیمی من است که به واسطه «امید میرزایی» با او آشنا شدم. کارهایش را از زمان همکاری با مازیار فلاحی و سعید عرب و… دنبال می‌کردم. یک بار در کنسرت مازیار فلاحی در برج میلاد با او بیشتر آشنا شدم و با توجه به پیش‌زمینه قبلی هم که داشتیم، با هم صحبت کردیم و دیدیم که نظرات مشترک زیادی داریم. محسن افشار با این‌که موزیسین بسیار باسابقه‌ای است، در کار بسیار منعطف است و این برای من که خودم موزیسین هستم و دوست دارد نظراتم را ارائه کنم نکته مهمی است.

 

* در آستانه برگزاری اولین کنسرتت بعد از سال‌ها، چه حسی داری؟

طبیعتاً خیلی خوشحالم و هیجان زیادی دارم. لحظه‌شماری می‌کنم که ۲۲ اسفند فرا برسد.

 

* در کنسرت ۲۲ اسفند فقط قطعات آلبوم «مبارکم باشه» را اجرا می‌کنی؟

علاوه بر قطعات آلبوم «مبارکم باشه»، پنج یا شش قطعه دیگر که از من منتشر شده را اجرا خواهیم کرد. از آنجایی که بیشتر کارهای من اسلو هستند، سعی کردیم چند قطعه ریتمیک هم در کنداکتور برنامه قرار دهیم تا انرژی و هیجان لازم برای کنسرت تامین شود و بتوانیم نظر همه مخاطبین را جلب کنیم.

 

* پیش از کنسرت قطعه جدید منتشر خواهی کرد؟

یک ریمیکس از قطعه «برگرد» در دست تولید دارم که آن را منتشر می‌کنم.

 

* در مارکت موسیقی خیلی از خوانندگان، علی‌رغم اینکه صدای بسیار خوبی دارند اما آن‌طور که باید به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. به نظرت دلیلش چیست؟

به نظرم این به سیاست کاری خواننده و انتخاب‌هایش برمی‌گردد. سلیقه‌ی مخاطب نکته‌ی مهمی در این زمینه است. خواننده‌هایی داریم که اجرای زنده خوبی ندارند، اما موفق هستند و درآمد خوبی از موسیقی دارند. چون به هر حال چیزی داشته‌اند که برای مردم جذاب بوده است. قرار نیست سلیقه‌ی همه مثل هم باشد. بعضی از دوستان می‌گویند ما درست عمل می‌کنیم و مردم متوجه نمی‌شوند یا درست انتخاب نمی‌کنند. من این را قبول ندارم. این همان مردمی هستند که شب یلدا به سراغ دیوان حافظ می‌روند و با آن مأنوس می‌شوند. نباید تعصب داشته باشیم.

 

* در مورد چهره‌هایی که اخیراً به موفقیت دست پیدا کرده‌اند چه نظری داری؟

به نظرم کسانی مثل «محمد علیزاده» یا «حامد همایون» حقشان بوده که در این جایگاه قرار بگیرند. محمد علیزاده سال‌ها است که در موسیقی حضور دارد و خواننده باهوشی هم هست. حامد همایون -که از دوستان قدیمی من است و قبلاً آهنگی هم برایش ساخته بودم- در شیراز استاد سولفژ است و هنرجویان زیادی تربیت کرده است. او خواننده کاربلد و تکنیکالی است، اما تعصبات موسیقایی‌اش را در کار وارد نکرد. این تغییر چارچوبی که حامد در کارش انجام داد، واقعاً به نظرم عالی و هوشمندانه بود و دیدیم که باعث شد به موفقیت هم برسد.

 

* فکر می‌کنی چه ویژگی در خوانندگانی مثل محمد علیزاده و حامد همایون وجود دارد که به موفقیت رسیده‌اند؟

تمام ایرانی‌ها با موسیقی شرقی و ملودی‌های مداحی از کودکی آشنا هستند و در واقع این فضاها در دل مردم رخنه کرده است و به نظرم به همین دلیل این کارها به دل مردم می‌نشیند. هر دو خواننده‌ای که نام بردی در همین فضا کار می‌کنند. «محمد علیزاده» شبیه کسی کار نکرده و همیشه خودش بوده و «حامد همایون» هم که کاراکتر خاصی برای خودش ایجاد کرده که شبیه هیچ خواننده‌ای نیست.

 

منبع : موسیقی ما

۰۰

کارهای ناصر چشم‌ آذر برای سال آینده

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

کارهای ناصر چشم‌ آذر برای سال آینده

 

 

 

ناصر چشم‌آذر گفت: برای سال ۹۶ قراردادی با سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران دارم که بر مبنای آن، قرار است آلبومی را با نام «هفت‌ میدان» آهنگسازی کنم.

این آهنگساز پیشکسوت ادامه داد: در حال حاضر مشغول انجام این پروژه هستم که تا سه – چهار ماه دیگر آماده می‌شود.

او آهنگسازی اثر «معجزه صلح» را نیز برعهده دارد که با مضمون دعوت به صلح و آرامش تولید می‌شود و درباره آن توضیح داد: این کار در حال گذراندن مراحل آخر میکس است و در حال خوانندگی نسخه آخر این اثر هستند که حدود دو تا سه هفته دیگر پخش می‌شود، البته روز دقیق انتشار آن را نمی‌دانم.

این آهنگساز که قصد دارد در روزهای پایانی سال با ارکستر «ایستگاه» کنسرتی را در تالار وحدت روی صحنه ببرد، اظهار کرد: در حال تمرین با ارکستر «ایستگاه» هستیم و برای اجرا آماده می‌شویم. سه قطعه از این اجرا با نام «عید شما مبارک»، «زائر» و «خدای آسمون‌ها» توسط مهدی یغمایی اجرا می‌شوند. ما برای انتخاب خواننده مهمان، چند گزینه داشتیم که من صدای یغمایی را برای این کار مناسب‌تر دیدم.

او با اشاره به این‌که ارکستر «ایستگاه» یک ارکستر ۴۰ نفره است، گفت: من قبلا با ارکستر ۴۰ نفره کار نکرده‌ام و این یکی از مواردی است که این کنسرت را متفاوت می‌کند. ما همچنین چهار قطعه به رپرتوآرهای اجرا اضافه کرده‌ایم.

در کنسرت یادشده که ۲۵ و ۲۶ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، اعضای ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی، تعدادی نوازنده مهمان و گروه کر، در کنار ناصر چشم‌آذر به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

ارکستر خصوصی «ایستگاه» از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. اساس کار «ایستگاه» اجرای موسیقی فیلم است که دلیل آن، علاقه مشترکی است که اعضای ارکستر به موسیقی و سینما دارند و این نقطه پیوند ذهن و سلیقه اعضای ارکستر محسوب می‌شود. «ایستگاه» تا کنون اجراهایی را با محتوای موسیقی فیلم‌های پرطرفدار جهان روی صحنه برده است.

ناصر چشم‌آذر نیز در ماه‌های گذشته، اجراهایی را با حضور نوازنده‌ها و خواننده‌های مختلف در تالار وحدت روی صحنه برده است و این‌بار تصمیم دارد در فضایی جدید، به اجرای برنامه بپردازد. امید رجبی رهبر این ارکستر است و گلناز گلزاری مدیریت این ارکستر بزرگ را برعهده دارد.

چشم‌آذر علاوه بر آلبوم «باران عشق»، ساخت موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی را مانند هامون، قصه‌های مجید، خواهران غریب، خواب و بیدار، قارچ سمی، آتش‌بس، گشت ارشاد، چشم شیطان، شمعی در باد و… برعهده داشته است. این موزیسین، برنده و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بوده است.

منبع: ایسنا

۰۰