دانلود آهنگ جدید

اسفند ۱۳۹۵ -

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

وقتی اشک خواننده در آمد

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

وقتی اشک خواننده در آمد

گروه «دنگ شو» در حالی شب گذشته کنسرت خود را برگزار کرد که خواننده گروه به دردسرهای صدور مجوز آلبوم جدیدشان اشاره کرد و در بخش دیگر نیز یاد افشین یداللهی زنده شد.

شامگاه ۲۶ اسفند ماه برج میلاد میزبان گروه «دنگ شو» بود تا کنسرت خود را برگزار کنند؛ کنسرتی که با سالنی پر برگزار شد و این گروه موسیقی تلفیقی بیش از ۲۰ قطعه را برای مخاطبانشان اجرا کردند.

این کنسرت طبق وعده ساعت ۲۲ با پخش کلیپ هایی آغاز شد که مهم ترین آنها فیلمی بود که در آن آیدین آغداشلو با شعرخوانی کوتاهی اشاراتی به نام این گروه موسیقی یعنی «دنگ شو» داشت.

در ادامه با حضور برادران شجاع نوری و دیگر اعضای گروه روی صحنه کنسرت به طور رسمی آغاز شد. اولین قطعه با نام «و بمان» با همخوانی طاها پارسا و میلاد باقری اجرا شد و سپس طاها پارسا در سخنانی اشاره کرد: دو سه شب مانده به بهار ترجیح می دهم در این کنسرت به جای اینکه حرف بزنیم بیشتر موسیقی اجرا کنیم.

پس از اجرای قطعه «دلبند» باز هم طاها پارسا اشاره کرد: ما قرار بود تا پایان سال یک آلبوم منتشر کنیم ولی تمام پاییز و زمستان درگیر دریافت مجوز آن شدیم؛ یک بار گفتند ۸ تا از آهنگ ها مجوز نمی گیرد و سپس ۵ تا و بعد ۳ تا و درنهایت به یکی از آنها مجوز ندادند و همه اینها باعث شد که ما نرسیم آلبوم را این ور سال منتشر کنیم.

وی افزود: جالب است که می گویند برادران حاتم پور که مدیریت شرکت «آوای فروهر» را برعهده دارند مافیای موسیقی هستند و من نمی دانم چطور اینها مافیای موسیقی هستند ولی آلبوم شرکت آنها چنین دچار مساله می شود. به هر ترتیب ما امشب چند قطعه جدید برایتان اجرا می کنیم که مال این آلبومی که بدان اشاره کردم نیست بلکه مربوط به آلبوم بعد از آن است که آنهم قرار است سال بعد منتشر شود.

قطعه جدیدی که به گفته پاشا هنوز شنوندگان با آن خاطره ندارند، در این بخش اجرا شد و سپس میلاد باقری نیز در سخنان کوتاهی به حاضران خوشامد گفت و آرزو کرد شب خوبی برای آنها رقم بخورد.

«حلوا» قطعه بعدی این کنسرت بود که با استقبال مخاطبان رو به رو شد. اجرای یک قطعه جدید از گروه «دنگ شو» که به گفته طاها پارسا، برای اجرای آن تمرین زیاده کرده بودند که در حضور مخاطبان آبرویشان حفظ شود با ترانه ای از مازیار عبایی که در سالن حضور داشت ادامه بخش این کنسرت بود.

پس از اجرای قطعه «گرم بخند» باز هم طاها پارسا که ابتدای کنسرت گفته بود قصد ندارد زیاد حرف بزند ولی برای گرم کردن فضا ناگزیر بود در میان قطعه ها توضیحاتی را ارائه دهد، به حضور مهمانانی چون هومن سیدی اشاره کرده و گفت: هومن سیدی از آن آدم هایی است که می دانم یک روز با هم کاری مشترک انجام می دهیم.

وی همچنین از شقایق فراهانی به عنوان مهمان کنسرت نام برد که به گفته خودش نمی توانند با هم کار متشرک انجام دهند.

پارسا در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: من چند سال پیش افسرده شده بودم و به همین دلیل تصمیم گرفتم سراغ مشاور بروم و همان زمان به افشین یداللهی مراجعه کردم. آخرین قطعه از آلبوم بعدی ما با شعری از زنده یاد افشین یداللهی است و ما افتخار داشتیم «آخر قصه» را با او کار کنیم.

در ادامه این قطعه در حالی اجرا شد که عکسی از زنده یاد افشین یداللهی به نمایش درآمده بود و طاها پارسا نیز گریه می کرد و برادرش رضا شایا برای همدردی با او از پشت پیانو بلند شد.

قطعه «دنگ شو» به عنوان یکی از پرطرفدارترین قطعات گروه شناخته می شود در این شب نیز با استقبال رو به رو شد. «شدی با من» قطعه ای بود که به صورت تکخوان توسط طاها پارسا اجرا شد و سپس با خروج وی از صحنه میلاد باقری قطعه «ای درد ای یار» را به تنهایی خواند.

پخش یک ویدیو از روند ضبط یکی از قطعات جدید گروه بخش دیگر مراسم بود که پس از پخش آن گروه با قرارگیری سر جایشان همین قطعه را اجرا کردند. در بخش هایی از ترانه اشاراتی به یکی از معروف ترین قطعات لئوناردو کوهن می شد که به همین دلیل زمان اجرای زنده تصاویز نیز به نمایش در آمد.

در ادامه کنسرت نیز گروه «دنگ شو» تعدادی از قطعات قدیمی و جدید خود را اجرا کردند.

۰۰

آهنگ جدید محسن یگانه به نام پا به پای تو منتشر شد

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

آهنگ جدید محسن یگانه به نام پا به پای تو منتشر شد

 

 

آهنگ جدید محسن یگانه به نام پا به پای تو از رسانه فرهنگی و هنری موزیک تراک منتشر شد .

 

 

هم اکنون این آهنگ زیبا با ترانه سرایی ،آهنگسازی وتنظیم محسن یگانه و میکس و مسترینگ آرش پاکزاد در همین وبسایت قابل دسترس است .

 

 

دانلود آهنگ پا به پای تو از محسن یگانه

متن آهنگ محسن یگانه بنام پا به پای تو

من باشم و فکرت یه خیابون و دل دلتنگ و نم بارون و
تا جنون میرم لحظه ی دوری همه میشنسن منو اینجوری
هرجا لبخندم سرد و بی جون هرجا تو حرفام غم بارون
حنده های تو مرحمم میشه خندهات آب روی آتیش
پا به پای تو غم و دادم رفت بد دنیا رو با تو یادم رفت
تو رو یادم هست از شبای سرد گرمی دستات منو خوابم کرد
پا به پای تو غم و دادم رفت بد دنیا رو با تو یادم رفت
تو رو یادم هست از شبای سرد گرمی دستات منو خوابم کرد
♫♫♫♫
پا به پای تو رامو رامو گم کردم گم شدم اما بر نمیگردم
بی تو لبخندم سرد و سنگینه ما کنار هم آرزوم اینه
که چشات هر شب مال من باشه صبح پاشم و چشمات رو به من واشه
هرچقدر نیستی از خودم سیرم بی تو دلتنگم بی تو میمیرم
پا به پای تو غم و دادم رفت بد دنیا رو با تو یادم رفت
تو رو یادم هست از شبای سرد گرمی دستات منو خوابم کرد
پا به پای تو غم و دادم رفت بد دنیا رو با تو یادم رفت
تو رو یادم هست از شبای سرد گرمی دستات منو خوابم کرد
من باشم و فکرت یه خیابون و دل دلتنگ و نم بارون و
تا جنون میرم لحظه ی دوری همه میشنسن منو اینجوری

۰۰

تصنیف بهار»با صدای وحید تاج منتشر شد

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

تصنیف بهار»با صدای وحید تاج منتشر شد

تصنیف «بهار» به آهنگسازی و تنظیم محمدمهدی باطنی، خوانندگی وحید تاج و همراهی گروه موسیقی «نغمه ساز» توسط موسسه فرهنگی هنری «آموزندگان هنر تمدن» منتشر شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، وحید تاج درباره تصنیف «بهار» گفت: «محمدمهدی باطنی در واپسین روزهای زمستان امسال تصنیفی را در دستگاه شور، آهنگسازی و تنظیم کرد که پس از شنیدن نغمات ملودی و شعر زیبایی که خودشان سروده بودند، خواندن این تصنیف بر عهده بنده قرار گرفت. این تصنیف، با حال و هوای بهاری در وداعی با زمستان و سلامی به بهار است. خواندن تصنیف «بهار» پیوندی ویژه بین حنجره و پنجره‌ای به درون، طلب می‌کرد. واژگانی که هنوز خیسی باران‌ها و سرمای زمستان را به همراه خود داشتند بایستی در لابه‌لای نغمات و دلبری‌های خوانندگی، طوری با طنین سازهای خنیاگران گروه موسیقی «نغمه ساز» به پیوستگی می‌رسیدند که چونان طبیعت که شاخساران به استقبال شکوفه و جوانه آذین در می‌بندند، تداعی‌گر عصیانی و شوریدگی باشد.»

این خواننده گفت: «آنچه بی‌گمان می‌توانم گواهی دهم، تلاش هنرمندان این گروه و من بود که با تمام عشقمان تحفه‌ای را تدارک دیدیم که به ساحت مردم شریف، نجیب و هنرپرور کهن بوم وبرمان تقدیم نماییم. ضمن اینکه در آستانه سال جدید برای سلامتی استاد محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی می کنم.»

تصنیف «بهار» (به شماره مجوز ۹۵/۱۲/ق/۰۰۴۴۵) با شعری از «محمدمهدی باطنی» توسط وی در دستگاه شور آهنگسازی و تنظیم‌شده است و ایرج دشتی زاده نوازنده تار، علی‌اکبر خادم نوازنده تمبک، پژمان صاعدی نوازنده مراژ، اشکان مرادی نوازنده کمانچه و وفا مصباحی نوازنده نی اعضای گروه موسیقی «نغمه ساز» را تشکیل می‌دهند که در تصنیف «بهار» به خوانندگی وحید تاج به هنرنمایی پرداخته‌اند.

گروه موسیقی ایرانی «نغمه ساز» در سال ۱۳۸۵ به جهت اعتلای موسیقی فاخر ایرانی به سرپرستی و آهنگسازی محمدمهدی باطنی تشکیل شد. از این گروه تاکنون آلبوم‌های «یکسیت» و «بی‌منت می» از این گروه روانه بازار موسیقی کشور شده است.

۰۰

گپُ و گفت با سالار عقیلی درباره نوروز

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

گپُ و گفت با سالار عقیلی درباره نوروز

نام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در حوزه آوازی دستکم از دهه ۶۰ به بعد با دو نام بزرگ گره خورده است، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری. با وجود فاصله گرفتن نسل جوان از موسیقی ایرانی در یک دهه اخیر صدایی از نسل نو توانسته بار دیگر توجهات را به سمت موسیقی اصیل ایرانی جلب کند. سالار عقیلی، خواننده ۴۰ ساله آواز ایرانی با اجرای آثاری ماندگار که هم رنگ و بوی موسیقی اصیل این مرز و بوم را داشت و هم نیاز مخاطب جوان را برآورده می کرد، به سرعت جای خود را میان مردم باز کرد و توانست از هر طیف و طبقه ای برای خود مخاطب جذب نماید. قطعه «ایران جوان» با صدای او به محبوبیت زیادی میان مردم دست پیدا کرد و بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش شد. این خواننده آواز ایرانی که دانش آموخته تئاتر است به روند صعودی خود در اجرای تیتراژهای سریال های تلویزیونی از یک سو و ارائه آوازهای قابل اعتنا در همکاری با آهنگسازان شناخته شده از سوی دیگر ادامه داد و آثار ماندگار زیادی را خلق کرد. عقیلی اخیرا هم با انتشار آلبوم «میهن» در همراهی با استاد «محمدجلیل عندلیبی» و البته به دست آوردن عنوان بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال ۹۵ در نظرسنجی ماهنامه تجربه، مورد توجه قرار گرفته است. این خواننده آواز ایرانی که می گوید تنها به عشق مردمش می خواند، چند روز قبل دوست و همراه صمیمی و قدیمی اش دکتر «افشین یداللهی» را بر اثر سانحه تصادف از دست داد. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با او درباره این اتفاقات تلخ و شیرین سال ۹۵ گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

* آلبوم «از تنهایی گریه مکن» که با صدای شما در سال ۹۵ منتشر شد، در نظرسنجی ماهنامه تجربه به عنوان بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال انتخاب شد. آن هم در شرایطی که «طریق عشق» استاد شجریان و استاد مشکاتیان و مست و هوشیار حمیدرضا نوربخش و داریوش پیرنیاکان رتبه های بعدی را به دست آوردند. درباره این انتخاب و اتفاق چه نظری دارید؟
خب طبیعی است که من به خاطر انتخاب این آلبوم به عنوان اثر برگزیده سال نود و پنج باید خوشحال باشم. این نکته هم حائز اهمیت است که هنرمندانی که آثارشان حائز رتبه های دوم و سوم شدند یعنی جناب استاد محمد رضا شجریان و زنده یاد پرویز مشکاتیان برای آلبوم طریق عشق، آقای حمیدرضا نوربخش و داریوش پیرنیاکان برای آلبوم مست و هوشیار، از پیشکسوتان من هستند. به ویژه استاد شجریان که نقش استادی بر گردن من و همه فعالان در عرصه موسیقی ایرانی در دوره معاصر دارند. همین وضع باعث می شود من از انتخاب آلبوم «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی دوست عزیز و هنرمندم آقای ابوالفضل صادقی نژاد بیش از پیش احساس خوشحالی کنم. ناگفته نماند استاد شجریان برای بنده در جایگاه استادی هستند بنابراین برای ادای احترام و به جای آوردن رسم شاگردی این عنوان را با ارادت بسیار خدمتشان تقدیم می کنم. امید که به برکت آغاز سال جدید و دعای همه دوستداران بزرگ مرد آواز ایران، استاد بزرگ ما سلامتی کاملشان را به دست بیاورند و دوباره برایمان آواز بخوانند. راستش را بخواهید وقتی فهمیدم نتیجه نظرسنجی داوران محترم که در میانشان نام بسیاری از بزرگان موسیقی ایران به چشم می خورد، اینگونه شده در ابتدا دو دل بودم. اگر دست من بود و برگزار کنندگان محترم اجازه می دادند من به عنوان نفر اول بتوانم در این رده بندی تغییر ایجاد کنم ترجیح می دادم نام خسرو آواز ایران آنطور که زیبنده است مثل همیشه در صدر قرار داشته باشد. جایگاه آقای شجریان آنقدر بالا و دست نایافتنی است که برای من، تقدیم آلبوم «میهن» به ایشان که اخیرا در همکاری با استاد محمدجلیل عندلیبی منتشر شد درست مثل همین عنوان، افتخار است و سربلندی.

* آقای عقیلی این رسمی که در موسیقی ایرانی به چشم می خورد (مرادم همین رابطه شاگردی و استادی و احترام به پیشکسوتان است) در گونه های دیگر موسیقی اصلا متداول نیست. بارها دیده شده که فلان فرد بعد از مدت ها همکاری با استادش در ژانری مثل موسیقی پاپ فورا راه جدایی پیش گرفته و از سبقت گرفتن از استادش هم ابراز شادمانی کرده…
حکایت موسیقی ایرانی با انواع دیگر موسیقی و دیگر گونه های هنری تفاوتی بارز و موقعیتی منحصربفرد دارد. موسیقی ایرانی فقط برای سرگرمی نیست. قصه این هنر ارزنده قصه تاریخ و فرهنگ و تمدن کشوری است با سابقه ای طولانی. حکایت از زیست مردمانی دارد که از گذشته تا امروز الگو و مظهر صفات نیک و پسندیده بودند. هنر موسیقی ایران از معرفت و شناختی لبریز است که فعالان و علاقه مندانش را سیراب می کند بنابراین رویه اخلاق مداری و احترام به پیشکسوت راه و رسم جاری این هنر-فرهنگ است. همانطور که قطعه میهن حدود ۴ دهه قبل توسط استاد ارزنده و نامدار موسیقی سنتی آقای محمدجلیل عندلیبی ساخته شد و ایشان به واسطه رابطه دوستی که با استاد محمدرضا شجریان داشتند از ایشان برای خواندن این قطعه دعوت کردند. وقتی استاد عندلیبی پس از این دوره طولانی تصمیم به ایجاد تغییرات بنیادین در تنظیم قطعه میهن و همراه کردنش با قطعاتی فاخر و ارزمند در آلبومی با این نام گرفتند از من دعوت کردند تا به عنوان خواننده در خدمتشان باشم. راستش را بخواهید من هم به دو دلیل مهم با افتخار حضور در این آلبوم را پذیرفتم. اول اینکه استاد عندلیبی با آن سابقه طولانی و درخشانان در موسیقی ایرانی کارهای بی بدیل و ماندگاری را به موسیقی سنتی ایران تقدیم کرده بودند و همکاری با ایشان اتفاق فرخنده ای بود و دیگری اینکه استاد محمدرضا شجریان خواننده «میهن» بودند بنابراین برای من به عنوان یک شاگرد افتخار بزرگی بود که کاری را که پیش از این ایشان خوانده بودند اجرا کنم. بر همین اساس هم بود که به استاد عندلیبی پیشنهاد دادم آلبوم را به پیشگاه استاد شجریان تقدیم کنیم و خوشبختانه این پیشنهاد پذیرفته شد و علاقه مندان به این اثر اگر امروز به نوشته های روی آلبوم نگاه کنند خواهند دید ما با کمال احترام و با شعف دل این کار را به آقای شجریان تقدیم کردیم. امیدوارم مردم شریف کشور عزیزم از شنیدن این آلبوم لذت ببرند و این کار هم بتواند مثل دیگر آثاری که به عشق مردم ارائه داده ایم جایگاه خودش را به طور شایسته پیدا کند.

* با مرور سخنان استاد عندلیبی در چند وقت اخیر و با توجه به گفتگوهایی که در دو جلسه در برنامه چشم شب روشن پیرامون اجرای نوی کار میهن انجام شد در می یابیم این آهنگساز با صراحت اجرای شما را بهترین اجرای کار از ابتدا تا کنون نامیده اند. از سوی دیگر آقای عندلیبی این اجرا از میهن را بهترین اثر آهنگسازی شده توسط خودشان در میان همه کارهایی که تا امروز انجام داده اند معرفی کرده اند. با توجه به اینکه ایشان با چهره ها و در اصطلاح قلل موسیقی آوازی ایران در چهار دهه اخیر سابقه همکاری طولانی مدت داشته اند، شما به عنوان یک خواننده که به لحاظ سن از برخی از آن ها جوان¬تر هستید از این مقایسه چه حسی دارید؟
در ابتدا باید اعلام کنم استاد عندلیبی به من سالار عقیلی لطف داشته اند و آنچه گفته اند از سر مهربانی و محبت ایشان بوده است. اگر قرار باشد من به عنوان خواننده درباره آلبوم میهن توضیح دهم باید بگویم همیشه در طول دوران فعالیتم سعی کرده ام که به بهترین نحو وظیفه ای که استادان آهنگساز در اجرای کار به گردنم نهاده اند را اجرا کنم. در میهن هم هرآنچه استاد عندلیبی از من خواستند با کمال دقت و با همه توانم اجرا کردم. با این توضیح من تمام تلاش خودم را برای اجرای آلبوم میهن انجام داده ام و اساسا سعی نکرده ام شبیه به هیچ یک از خوانندگانی که تا امروز «میهن» را خوانده اند بخوانم. از دید خود من آلبوم «میهن» در برگرینده بهترین آوازهایی است که تا کنون اجرا کرده ام. من تا امروز آوازهای زیادی خوانده ام اما حالا از آوازی که در میهن خوانده ام واقعا راضی ام و فکر می کنم با دیگر آوازهای من تفاوت دارد.

* به نظرتان چرا در این آلبوم توانسته اید بهترین آوازهایتان را بخوانید؟
از دیدگاه خودم تمرین ها و ممارست هایی که در طول سالان از سوی یک خواننده انجام می شود به هر حال باید یک روز نتیجه دهد و تبلور این تلاش ها در یک نقطه از سیر زمان و در یک لحظه متعین شود. البته نمی توانم آن و لحظه را هم نادیده بگیرم. تار آقای امیرحسین رضا نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در ارائه این آوازها داشته است. ایشان به قدری زیبا سازشان را نواختند که حس بسیار زیبایی به من دست داد. همانطور که می دانید آقای رضا بسیار کم کار هستند و شاید علاقه مندان به موسیقی ایرانی آثار چندان زیادی از ایشان نشنیده باشند.در هر صورت شاید این از خوش اقبالی من بود که در این مجموعه با ما همکاری کردند و سازشان طوری مرا به وجد آورد که این آوازها خوانده شد. لازم است اینجا برای اطلاع خوانندگان سایت تحلیلی-خبری «موسیقی ایرانیان» بگویم آقای رضا دنباله روی سبک نوازندگی استاد روانشاد فرهنگ شریف هستند. من هم عاشق ساز استاد شریف بودم و تا ابد هم البته خواهم بود. با توجه به همه این توضیحات فکر می کنم آواز خوانده شده در میهن هم به لحاظ تکنیکی، هم به لحاظ وسعت صدا و هم از منظر دیگر جنبه های تخصصی آوازی منحصربفرد در کارنامه کاری ام باشد.

* آقای عقیلی در ساعات و دقایق پایانی سال ۹۵ قرار داریم. این سال هم با تمام تلخی ها و شیرینی ها کم کم دارد به انتها می رسد. اما ظاهرا در پایان غم بزرگی در دل شما نشانده و حالا خیال تمام شدن دارد. دکتر افشین یداللهی از میان ما رفت در حالی که رابطه شما و ایشان مثل بسیاری از خوانندگان دیگر فقط محدود به کار نمی شد و آنطور که می دانم دوستی عمیقی میان تان برقرار بود. از آن دوستی و این غم برایمان می گویید؟!
سال نود و پنج سال بسیار سختی بود. بسیاری از هنرمندان عزیز و تاثیرگذار در این سال از دست رفتند. آقای حبیب محبیان و استاد فرهنگ شریف، آقای علی محمد بلوچ و در آخر آقای افشین یداللهی هنرمندانی بودند که در عرصه موسیقی آوازه فراوانی داشتند و متاسفانه امسال از میان ما رفتند. چهره های شناخته شده هنری در عرصه های دیگر هم که امسال ما را تنها گذاشتند کم نبودند. آنها هم با پرکشیدنشان بخشی از هنر سرزمینمان را به زیر خاک بردند. بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنم که ای کاش دیگر شاهد این اتفاقات غمبار نباشیم. اما خب این آرزو با رسم زندگانی روی زمین در تعارض است. از مرگ گریزی نیست و به قول دکتر یداللهی عزیز که هنوز هم در بهت و حیرت پرواز غیر منتظره او هستن: «یک بار از لحظه مرگم بی تفاوت گذشته ام بی آنکه بفهمم یک روز در چنین لحظه ای خواهم مرد. بعضی مرگ ها غیر منتظره است با این که مرگ غیر منتظره نیست». من هنوز نمی توانم با رفتن دکتر کنار بیایم. همه کسانی که امسال از میان ما رفتند عزیز اند اما رابطه من با دکتر فقط به کار مربوط نمی شد. از خداوند متعال عاجزانه تقا ضا میکنم قدرتی به من عطا کند بتوانم آثار ارجمند دوست عزیزم را در فراغش روی صحنه برای مردم اجرا کنم. باور کنید این کار در نبود افشین خیلی سخت است. سخت است بخواهم کلمه زنده یاد را برای افشین یداللهی به کار ببرم. اما چه کنم؟ بایبد دوباره و دوباره به خودم، جامعه هنری، اهالی عرصه ترانه، خانواده اش و همه ایران رفتنش را تسلیت بگویم. با دکتر عزیز کارهای زیادی داشتم و «معمای شاه» جزو آخرین کارهای ما با هم در تلویزیون بود. دوست عزیز از دست رفته ام افشین بزرگوار، « ایران فدای اشک و خنده ی تو»، «ایران به آتش می کشد خاموش تاریخ را» ،«وطنم ای شکوه پابرجا»و «به نام همه عاشقانت قسم که در راه تو مرگ هم زندگی است» را برای معمای شاه و تبریز در مه سرود و من هم خواندمش. همیشه برای من او یک حماسه سرای منحصربفرد بود. می توانست از دل تاریخ و جامعه حماسه را بیرون بکشد و با واژه ها آنها را مهمان دل مردم کند. روحش شاد. دیگر چه کسی می خواهد اینطور عمیق و صادقانه دست به چنین خلقی بزند.

سخن پایانی در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵…
خودم را مدیون مردم می دانم و بنابراین می خواهم از همین مردم بگویم. آتش سوزی پلاسکو در سال ۹۵ آتش به دل همه مان انداخت. قضیه گورخواب ها دلمان را شکست و خبرهای تلخی که از گوشه و کنار ایران می رسد آزارمان می دهد. اما آنچه بیشتر همه دلخراش است حل نشدن این مشکلات می تواند باشد. بخشی از جامعه ایران با فقر زیادی دست به گریبان است. خیلی ها مشغول کار هستند ولی دخل و خرج شان با هم نمی خواند. این قدر از این مسائل زیاد است. آن چه در دور و بر خودم می بینم را سعی کرده ام حمایت کنم. هر کمکی که از دست من بربیاید، دریغ نمی کنم و هستم. اما مسئله خیلی بزرگ تر از این حرف هاست که بشود انتظار داشت فلان هنرمند یا فلان ورزشکار کاری انجام دهد و فقر ریشه کن شود. اول از همه حالا که سال نو دارد از راه می رسد می خواهم از ملت شریف ایران بخواهم به فکر دیگر هم وطنانمان هم باشند و اگر کاری از دستشان بر می آید دریغ نکنند و بعد هم می خواهم آرزو کنم شرایط به گونه ای پیش برود که هم دولت مردان و هم دیگران دست به دست هم بدهند تا این فقر کم بشود چون وجود این تلخی ها و سختی ها مایه غم دل همه مردم است. کاش که نباشد تا همه سر آرام بر زمین بگذاریم. امیدوارم در سال جدید دل مردم خوش باشد، غم نبینند و کنار آنها که دوستشان دارند زندگی آرامی داشته باشند. امیدوارم مردم سرزمینم هوای هم را داشته باشند و در مسافرت هم از فکر کردن به سلامتی دیگر هموطنان غافل نشوند. سال ۹۵ که با تلخی گذشت کاش کام های تلخ در نوروز کمی شیرین شوند.

۰۰

دلیل لغو کنسرت محسن یگانه مشخص شد

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

دلیل لغو کنسرت محسن یگانه مشخص شد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از مجوز نداشتن کنسرت محسن یگانه برای برگزاری در کاشان خبر داد.

‌مصطفی جوادی مقدم اظهار کرد: «شرکت برگزارکننده کنسرت محسن یگانه در مرحله اولیه برای دریافت مجوز بوده که اقدام به تبلیغات و بلیط‌فروشی از طریق سامانه اینترنتی کرده است.»

او افزود: «متولیان برگزارکننده کنسرت به دلیل فروش بلیط بدون مجوزهای لازم تخلف کرده‌اند و باید پول مشتریان خود را پس بدهند.»

جوادی مقدم گفت: «براساس قانون برای برگزاری کنسرت نیاز به داشتن مجوز است و تنها در صورت زمان کم و مراحل نهایی دریافت مجوز می‌توانند نسبت به تبلیغات و بلیط‌فروشی اقدام کنند.»

پیش‌تر اعلام شده بود کنسرت محسن یگانه شامگاه چهارشنبه در کاشان برگزار می‌شود و علی‌رغم فروش بلیط به مشتریان، این برنامه لغو شد.

۰۰

شاعری با دغدغه‌های جدی صنفی

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

شاعری با دغدغه‌های جدی صنفی

ی‌خواهم خبر را باور نکنم. شاید این دوستان خوب من می‌خواهند سربه‌سرم بگذارند و یا یک دروغ آخر سال به خوردم بدهند. لحن کلام‌شان هم به‌گونه‌ای است که چنین چیزی را از فحوای سخنان‌شان استشمام می‌کنم. پیش از این البته برخی موارد از این سرکاری‌ها داشته‌ام. اما وقتی جزئیات ماجرا را توضیح می‌دهند و می‌گویند که افشین یداللهی شب گذشته با خانواده مهمان آنها بوده، ماجرا کمی نگران‌کننده می‌شود. هنوز می‌خواهم باور نکنم که بهداد بابایی می‌گوید باور کن؛ آقای یداللهی فوت کردند. دکتر معتمدی هم همچنین. اما من نمی‌خواهم باور کنم. ابتدا با اخوی (دکتر عبدالحسین) تماس می‌گیرم و ماجرا را جویا می شوم. خبر نداشت. بعد بلافاصله به سید عباس سجادی زنگ می‌زنم. او نیز بی‌خبر است.

مجدداً به دکتر معتمدی و آقای بابایی زنگ می‌زنم و آنها می‌گویند که دارند حرکت می‌کنند به طرف سردخانه هشتگرد. هیچ خبرگزاری نیز خبری انعکاس نداده است. هنوز می‌خواهم آن را دروغ آخر سال بپندارم. چند دقیقه بعد اما زمزمه‌ها به موجی بزرگ تبدیل و خبر تأیید می‌شود.

***

میانه: افشین یداللهی را نخستین‌بار در منزل دکتر غلامحسین معتمدی دیدم. بیش از ۵ سال قبل. همان‌جا بود که فهمیدم این دو هم‌رشته‌اند و هر دو البته در زمینه ادبیات و هنر چیره‌دست. افشین، ضرب خوبی می‌نواخت و با پیانوی دکتر معتمدی آوازکی هم خواند. در آن‌جا بود که بحثی بین ما درگرفت درباره تشکل صنفی در بخش فرهنگ و نیز صحبت «خانه ترانه» به میان آمد و ایشان پیشنهاد دادند که نشستی برگزار شود با موضوع دفاع از حقوق صنفی ترانه‌سرایان.

چند هفته بعد، به عنوان یکی از سخن‌رانان که تجربه‌هایی در کارهای صنفی و کپی‌رایت اهالی موسیقی دارد، به این نشست دعوت شدم. تا قبل از آن تاریخ، من در نشست‌های خانه ترانه شرکت نکرده بودم. وقتی وارد سالن شدم و آن جمعیت مشتاق را دیدم، دریافتم که خانه ترانه و مجموعه‌ای که شکلش داده‌اند -و به‌خصوص آقای یداللهی- چه زحمتی کشیده‌اند که چنین جمعی را گرد هم آورده‌‌اند. بعدها برایم تعریف کرد که برای گرفتن مکان ماهانه و برگزاری این نشست‌ها به شکل منظم، چه مصیبت‌هایی کشیده و می‌کشد و چند بار تغییر مکان داده‌اند.

***

انجام: درباره جایگاه او در ترانه‌سرایی قطعاً دوستان‌اش -که دست به قلم هم هستند- باید بنویسند و خواهند نوشت؛ اما مختصر بگویم که قوت و استحکامی که در اشعارش هست و نیز ریتم و وزن مناسب، به همراه تأثیرگذاری این اشعار بر مخاطبان، بی‌تردید او را در زمره بهترین ترانه‌سرایان بعد از انقلاب می‌نشاند. من اما به بخشی از ویژگی او اشاره می‌کنم که دغدغه ذهنی و اجتماعی من در حداقل دو دهه اخیر بوده و هست و آن، فعالیت‌های صنفی اهالی فرهنگ و هنر است. به همین دلیل، همچنان که بر این باورم که باید سال‌ها بگذرد تا شخصی مثل علی معلم در حوزه فعالیت‌های صنفی و اجتماعی حوزه سینما و تلویزیون و نقد پیدا شود، جای افشین یداللهی را نیز در کارهای صنفی حوزه ترانه، کمتر کسی پُر خواهد کرد و ما به فاصله دو روز، دو تن از فعال‌ترین چهره‌های صنفیِ عرصه هنر را از کف داده‌ایم.

امثال «یداللهی» و «معلم»، جمع‌بستِ یک روحیه حق‌طلبیِ شخصی به همراه قدرت بسیج‌کنندگی جمعی را داشتند که تقریباً در کمتر اهل هنری پیدا می‌شود. در این حق‌طلبی شخصی، منفعت شخصی در درجه بعدی قرار می‌گیرد؛ امری که در اخلاق صنفی و مدنی ما -به‌خصوص در حیطه موسیقی- تقریباً نادر است (بنگرید به خانه موسیقی که چگونه منافع شخصی این نهاد را به وضعیتی شگفت تنزل داد) و حکم کیمیا را دارد.

نمونه‌ای از این حق‌طلبی شخصی و پی‌گیری را آقای یداللهی برایم تعریف کرد و همان را در نشست ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۱ -که من نیز سخنانی درباره بی‌انگیزگی خانه موسیقی در پی‌گیری کپی‌رایت بیان کردم- توضیح داد. جالب این که آقای سریر (به عنوان ریاست هیأت‌مدیره وقت خانه موسیقی) در این نشست حضور داشتند و من جلوی ایشان گفتم که خانه موسیقی در این زمینه شعار می‌دهد و عملی صورت نمی‌گیرد و از مرحوم «زهرایی» جمله‌ای را آوردم به این مضمون که «حماقت هم با سماجت و استمرار، به حکمت تبدیل می‌شود و اگر خانه موسیقی این مسئله را پی‌گیری می‌کرد، قطعاً می‌توانستیم به جایی برسیم.» و اکنون که پنج سال از آن زمان می‌گذرد، بنگرید که خانه موسیقی در زمینه کپی‌رایت، حتی یک شکایت در دادگاه ثبت نکرده است. در آن زمان، از قرار، ارکستر ملی قرار بود قطعاتی از موسیقی «شب دهم» و «مدار صفردرجه» را اجرا کند که اشعار آن را آقای یداللهی سروده بود. اما شرکت مجری تبلیغات، از درج نام ترانه‌سرا خودداری کرده بود، بدون آنکه با او در این زمینه هماهنگی‌ای صورت دهد.

آقای یداللهی تعریف می‌کردند که با مسئولان مربوطه تماس گرفتم و هشدار دادم که اگر نام من در کنار این تابلو نیاید، از نظر قانونی می‌توانم جلوی شما را بگیرم. آنها به دست و پا می‌افتند و توضیحاتی می‌دهند و در نهایت، با پادرمیانی استاد حسین علیزاده، ماجرا به سمتی سوق پیدا می‌کند که قانع می‌شوند برای نوبت بعدی، این کار را انجام دهند و خوشبختانه انجام می‌دهند.

۰۰