دانلود آهنگ جدید

دی ۱۳۹۵ -

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷

محمد علیزاده با تب چهل درجه از «گفتم نرو» خواند

 

 

اولین کنسرت آلبوم «گفتم نرو» برگزار شد. «محمد علیزاده» یک روز پس از انتشار جدیدترین مجموعه‌اش در برج میلاد تهران روی صحنه رفت. کنسرت این خواننده پرطرفدار از چند جهت حائز اهمیت بود و مورد توجه مخاطبانش و اهالی رسانه‌ها قرار گرفت. از یک سو او رکورددار فروش بلیت‌ اجراهای پاپ است و امسال هم توانست بیشترین آمار جذب مخاطب در بین تمامی اجراهای جشنواره موسیقی فجر را داشته باشد. و از سویی دیگر پنجمین سال فعالیت رسمی‌اش را در سالن برج میلاد شروع کرد. سالنی که در ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ میزبان اولین کنسرت رسمی محمد علیزاده و اتفاقاً آن اجراها در قالب جدول جشنواره بود. گزارش اجرای این خواننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر را در ادامه می‌خوانید:

همهمه عجیبی در لابی مرکز همایش‌های برج میلاد بود. دوستداران محمد علیزاده درباره قطعات آلبوم «گفتم نرو» بحث می‌کردند و هرکدام از قطعه مورد علاقه خود می‌گفتند. بحث داغ دیگر هم این بود که کدام کارهای آلبوم جدید در کنسرت اجرا می‌شود؟ با ورود به سالن انتظار آنها پایان یافت و نوازنده‌ها در ساعت مقرر روی صحنه حاضر شدند و کنسرت بدون تأخیر آغاز شد. اعضای گروه برای آغاز برنامه یک موسیقی بی‌کلام ریتمیک را انتخاب کرده بودند و بلافاصله پس از این کار به سراغ قطعه «برگرد» رفتند. محمد علیزاده کنسرتش را با این آهنگ پرمخاطبش شروع کرد. چهار سال از انتشار این قطعه می‌گذرد اما در تنظیم جدید این اثر فضای الکترونیک پررنگ‌تر بود. او پس از اتمام این قطعه و خوش‌آمدگویی به حضار گفت:«امیدوارم کنسرت امشب برای ما و شما خاطره‌انگیز باشد. استیج برای من مقدس است چون اولین کنسرت رسمی‌ام را در این سالن برگزار کردم و آن موقع هم در جشنواره فجر بود. خوشحالم که باز هم در جشنواره فجر با سانس‌های بیشتر و دیدارهای بیشتر حضور دارم.»

«برادر» دومین قطعه این خواننده برای کنسرتش بود که با سولوی ویولن «اشکان موسوی» و همراهی تکنوازی فلوت «داوود اریکه» اجرا شد. این قطعه از جمله کارهایی بود که تابستان امسال پخش شد و بازتاب‌های زیادی برای محمد علیزاده به دنبال داشت. او در ادامه با قطعه «کجا میری؟» انرژی سالن را بالا برد و شروع و پایان‌بندی این کار با گیتار نایلون «علی شهبازی» بود. علیزاده در ادامه گفت:«آلبوم گفتم نرو دیروز به بازار آمد و امیدوارم عاشقانه‌هایی که برایتان ساختم را دوست داشته باشید و با آن خاطره بسازید و اگر موافق باشید یکی از کارهای این مجموعه را بخوانیم.» اولین انتخاب او از این مجموعه، قطعه هشتم یعنی «گاهی بخند» بود.

آلبوم دیروز منتشر شده اما تا ده روز دیگر انتظار همخوانی ندارم اما خیلی خوشحالم که می‌توانم این کارها را در کنسرت‌ها بخوانم. اکنون می‌خواهم برای کسانی بخوانم که فکر می‌کردند اگر بروند اتفاقات خیلی بدی پیش‌می‌آید. البته اتفاقاتی هم افتاد و قلب ما ناقص شد ولی قلب ناقص بهتر عاشق می‌شود!» او با این توضیحات به سراغ قطعه «عشقم این روزا» رفت که پیش از آلبوم جدیدش منتشر شد و تا کنون توانسته بین دوستدارانش جای خودش را پیدا کند. حکمرانی قطعات آلبوم «گفتم نرو» بر رپرتوار کنسرت این خواننده با اجرای قطعه ریتمیک «بی‌معرفت» ادامه پیدا کرد و بازخورد حضار نشان می‌داد که این اثر می‌تواند از جمله کارهای هیت آلبوم جدید او باشد. علیزاده در پایان این آهنگ رو به دوستدارانش گفت:«خیلی وقت بود دوست داشتم در این فضاها کار بخوانم و امیدوارم این بی‌معرفت را دوست داشته باشید.

محمد علیزاده در ادامه نقبی به گذشته زد و قطعه «فکرشم نکن» را خواند که از نیمه‌های این قطعه با خلوت‌شدن سازها و فضای موسیقی، حضار با همخوانی خود این آهنگ را به پایان رساندند. «بی‌حوصله» یکی از معدود شش و هشت‌های محمد علیزاده است که او در ادامه با سولوی بوزوکی و ویولن برای مخاطبانش خواند. «چهل درجه» یکی دیگر از قطعات آلبوم جدید بود که محمد علیزاده در ادامه خواند.

اجرای دو قطعه «خیلی خوشحالم» و «خستم» در فضایی خلوت و با پیانو «امیرحسین اویسی» و لیدگیتار «بهمن میرزازاده» یکی دیگر از قطعات این برنامه تا پیش‌از شوتایم کنسرت و معرفی نوازندگان بود. محمد شعبانی (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، علی شهبازی (نوازنده گیتار الکتریک)، علی پورنگهبان (نوازنده گیتاربیس)، اشکان موسوی (نوازنده ویولن)، بهمن میرزازاده (بوزوکی و لیدگیتار)، داوود اریکه (ساکسفون و فلوت)، ایمان ذاکری (درامز) و اشکان صدیق‌آذر (لانچ‌پد) نوازندگانی بودند که در این کنسرت به رهبری امیرحسین اویسی (کیبورد و پیانو) در این بخش و روی صحنه هنرنمایی کردند.

«من تورو دوست دارمت» در ابتدای پارت دوم کنسرت اجرا شد. آهنگی که می‌توان گفت محبوب‌ترین تک‌قطعه این خواننده نزد دوستدارانش است. محمد علیزاده در ادامه قطعه «بیمارم» که ترانه آن سبک و سیاق روایی دارد را با اکت‌های جالب خودش خواند. او در هنگام اجرای قطعه «خدانگهدار» گفت:«دوست ندارم این کار را زیاد در کنسرت‌ها بخوانم چون می‌بینم بعضی‌ها حالشان بد می‌شود و من هم حالم بد می‌شود.»

این خواننده در پایان گفت:«از دوستانی که نتوانستیم برای آنها سانس‌های بیشتری در جشنواره بلیت‌فروشی را باز کنیم عذرخواهی می‌کنم.» او نهایتاً برنامه‌اش را با قطعه «جز تو» به پایان رساند. در این کنسرت با همت تیم برگزاری برنامه نظم و هماهنگی بسیار خوبی در سالن بود و این گروه همانند شب‌های گذشته با عکاسان و خبرنگاران حاضر همکاری بسیار خوبی داشتند. همچنین در این برنامه هم مانند کنسرت‌های قبلی جشنواره در برج میلاد، اتاق اختصاصی با امکانات کامل در اختیار اصحاب رسانه قرار داده شده بود.

۰۰

فریدون شهبازیان: کمک کنید جهان موسیقی ارکسترال ما را بشنود

 

 

دو وزیر آمده بودند. وزیر سابق و وزیر فعلی تا از اولین برنامه‌ی ارکستر ملی دیدن کنند. ارکستری که «فریدون شهبازیان» -موزیسین کار کشته و به سند فعالیت‌هایش پیشرو در موسیقی ایران- آن را رهبری می‌کرد و «علیرضا افتخاری» نیز بعد از سال‌ها، قطعات ماندگارش را می‌خواند.

این ارکستر جوان است. خیلی جوان. از مهر ماه فعالیت‌هایش را آغاز کرده و حالا این اولین اجرایش به شمار می‌رود، سن نوازندگان و مایستر و شف‌های ارکستر هم جوان است؛ اما هر کسی که از برنامه‌ی شب گذشته‌ی ارکستر دیدن کرده است، نمی‌تواند از این مساله بگذرد که اجرایی زیبا و تمیز را ارایه داد. «فریدون شهبازیان» هم انگار از این مساله راضی است؛ هر چند که مثل همیشه خیلی تمایلی به صحبت ندارد و بیشتر دلش می‌خواهد تا شاگردانش از اولین اجرای ارکستر موسیقی ملی بگویند. به هر روی اما، در چهارمین روز از جشنواره، ارکستر ملی روی صحنه رفت. این یعنی آغاز تولد ارکستری که امیدواریم اتفاقات خوشی را روی صحنه ایجاد کند. شهبازیان هم از «تولد» گفت. از اینکه این ارکستر با هدف پیشبرد موسیقی ارکسترال و اصیل ایرانی تشکیل شده است :‌ «دل‌مشغولی من اجرای خوب و ارزشمند موسیقی ایرانی که موسیقی‌دانان کشورمان می‌سازند و موسیقی ملل است که امیدوارم محقق شود؛ اما در همین زمینه لازم است از زحمات آقای فخرالدینی – رهبر ارکستر موسیقی ملی- تشکر کنم و این نکته را یادآور شوم که ایشان همواره جزو پیشکسوت‌های ما هستند و امیدوارم آن ارکستر نیز هر چه سریع‌تر فعالیت‌هایش را بار دیگر آغاز کند.»

نام بردن از «فرهاد فخرالدینی» با استفبال مخاطبان همراه شد. اما شهبازیان در ادامه از حضور وزیر استفاده کرد و از او خواست به شکلی حمایت کند که صدای این ارکستر در جهان شنیده شود: «ارکسترهای کوچک و سازهای ایرانی در جهان گاه و بی‌گاه شنیده می‌شوند؛ اما خوب است که دنیا موسیقی ارکسترال ما را نیز بشنود. ما از موسیقی‌های جهانی بهره می‌گیریم تا با همراهی آنان با موسیقی خودمان، آثاری شنیدنی خلق کنیم، موسیقی ما در جهان نمونه است و نشانه‌ی کوچکش همین ربع پرده است که ما داریم و دیگران از آن بی‌بهره‌اند و در این میان امیدوارم مخاطبان بیشتری که با موسیقی ارکسترال غریبه هستند، این موسیقی را دوست داشته باشند.»

او این درخواست خود را از دیگر مدیران سالن هم کرد. از علی مرادخانی -معاون هنری وزیر ارشاد-، از علی اکبر صفی پور – مدیرعامل بنیاد رودکی-، حمیدرضا نوربخش -مدیر جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی-، فرزاد طالبی -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد- و دیگران.

کنسرت اما با اجرای قطعه‌ای بی‌کلام آغاز شد و بعد از آن «علیرضا افتخاری» روی صحنه آمد. خواننده‌ای که در این سال‌ها اگرچه از صحنه دور بوده است؛ اما همچنان یکی از شناخته‌شده‌ترین خوانندگان ایرانی است و آثاری که در گذشته خوانده، همچنان ورد‌ زبان بسیاری. «علیرضا افتخاری» هم از این اتفاق هیجان‌زده بود، همان‌طور که خیلی از دوستدارانش که حالا او را بعد از سال‌ها می‌دیدند؛‌ او در صحبت‌های کوتاهی گفت: «نمی‌دانم در مقابل شما باید چه کار کنم، باید به خاک بیفتم. من پر درآورده‌ام، نمی‌دانم پرواز کنم یا بخوانم.»

در بخش اول قطعات «اوور تو آوار» اثر فریدون شهبازیان، «نیلوفرانه»، «بهشت یاد»، «در هوای تو» و «کوی بی نشان» اثر عباس خوشدل و «سبک بال» اثر حسین دهلوی اجرا شد. در ادامه‌ی برنامه «شور عشق» ۱ و ۲ اجرا شد که گروه کر ارکستر را همراهی کردند. قطعه چهار مضراب شوشتری برای ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی اجرا شد. سولوی ویولون این اجرا را «تینا جامه‌گرمی» برعهده دارد و در ادامه قطعاتی چون نعمه محرم راز، ساقی نامه و شور عاشقانه از ساخته‌های فریدون شهبازیان اجرا شدند.

رهبر ارکستر ملی ایران قطعه “شور عشق” را به عنوان قطعه بیز انتخاب کرد و افتخاری خواند:

اما «سید رضا صالحی امیری» برای اولین بار شب گذشته به اجراهای جشنواره آمد و حرف‌هایی زد و وعده‌هایی داد که می‌تواند امیدواری ایجاد کند. مثلا اینکه گفت برای سال آینده برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان تصویب شده است. او همچنین به این مساله اشاره کرد که ارکستر ملی بخشی از هویت ایران است و همه ما به این هنرمندان و خصوصا به استاد شهبازیان افتخار می‌کنیم: «حضور امشب من در اجرای این ارکستر در حقیقت توجهی به هنر موسیقی، اصحاب موسیقی و ارکستر ملی ایران بوده است. من برای این ارکستر احترام زیادی قائل هستم. حوزه موسیقی می‌تواند در نشاط جوانان تاثیر زیادی داشته باشد. ما باید تلاش کنیم موسیقی ما از مرزهای ایران خارج شود و پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند.امشب یکی از شب‌های زیبای موسیقی ایران بود، ارکستر ملی به رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی آقای افتخاری لبخند را به چهره‌های مردم نشاند. نشاط و شادی جوانان آرزوی ما و دولت است.»‌

صالحی امیری معتقد است که نسل جوان ما انسان‌های خوش‌قلب و فرهیخته‌ای هستند و ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم؛ اما تاکید کرد که آنچه مهم است، تداوم حیات این ارکستر است.

۰۰

متن آهنگ مهراب و فرزاد شجاعی به نام شقیقه

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵

متن آهنگ مهراب و فرزاد شجاعی به نام شقیقه

***

“داش مهراب چی شده ؟ سردرد داری بازم ؟”
“آره سراج جان مثل همیشه ست”
“دنیام منو ول کنه این سردرد لعنتی ولم نمیکنه …”
امشب یه جوری قسم دادم خاک و
که زجه هامو تا خود خود خدا هم برسونه
دعا کن مامانم نفرین نکنه
که نفرین بکنه تا هفت نسل و میسوزونه
عاشق تو بودم هیچی رو ندیدی
توی این سینه چه آتیشی به پا کردی
دعا کن دیگه یادم نیفتی
از حق نگذریم تو خیلی نامردی
“هیچ وقت نمیبخشمت”
نشد واست لالایی بخونم
لالایی، لالایی دردونه ی قلبم
لالایی کنارش آروم بخوابی
کجایی این شب چقدر گریه کردم
لالایی گلای پونه و رازقی
هنوز واسه مهراب مثل گل شقایقی
لالایی خوب بخوای رو تن …
هه دوباره لالایی ، …
چه شبایی از ترس اینکه رگ هامو نزنم
دعا کردم خورشید بیاد و فردا شه
مامان اون روز نزدیکه همه میگن
هرچی خاکه بقای عمر شما باشه
میرم چون مادر من نباشه بی حرمت
یه طوری کنار بیا اصلا بزار پای قسمت
این جماعت بدجوری مُرده پرست شدن
سرشون سلامت ولی دلگیرم از خودم
♫♫♫♫♫♫
دانلود آهنگ جدید مهراب بنام شقیقه
♫♫♫♫♫♫
رفتی و قیدم و زدی ، مرگم و یه روز میبینی
اینبار عکسم و رو خاک ببینی خداوکیلی
بعد تو جاتو توی این خونه گرفت سیگار و دود
اصلا من بد عالم ولی این حقم نبود
لالایی اینا رفتن سر خاکم بشین
لالایی عکسمون و حالا با گریه ببین
لالایی بخواب آروم من و رگام و و تیغ
لالایی اینو بدون که بد کردی رفیق
اینو داشته باش …
مشت هام پره قرصه ببین منه ی اعصاب
هی میخورم هی میخورم …
سیگار ، دستام انقدر تیغ زدم جا نداره
به مرگ تو ایندفعه شاهرگ میبُرم بد میبُرم
سیگار و چشمام انقد خیس شده
کور شده اشکام مثل سیل میاد خونه رو دریا کرده
سیگار ، اینبار انقدر بد زدمی تیغ و ببین پاره شده
خون میاد گوشت تنو وا کرده …
داغون تر از من نیست همش قلیون و سیگار
سرنگ و سیلی و شربت و قرص عاشقی
آروم تر از مرگ برنج و سنگ قبر و گریه زاری
کنار شعر و عکس …
مادرتر از مادر من خدای من بود که
ولم کرد توی این … دست و پا زدم
آخر سرم گفت هوای خونه دلگیره و
لج کردم توو رگام آمپول هوا زدم

۰۰

شادیانه‌های گیلان در جشنواره موسیقی فجر طنین‌انداز شد

کنسرت شادیانه‌های گیلان با اجرای گروه موسیقی «دیلمون» به سرپرستی «محمود فرضی‌نژاد» عصر روز شنبه ۲۵ دی‌ماه در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سانس نخست اجراهای روز شنبه سالن برج آزادی در جشنواره موسیقی فجر طی دو بخش به دو گروه موسیقی نواحی اختصاص داده شد که در بخش نخست این سانس، گروه گیلانی “دیلمون”، قطعات ماندگار و خاطره‌انگیز موسیقی گیلکی را به روی صحنه برد.

اعضای گروه موسیقی “دیلمون” را در این اجرا محمود فرضی‌نژاد (سرپرست و خواننده)، رضا فکوری (کمانچه)، آرش عشقی (بم‌تار)، توماج مصفا و سبحان سرایی (سه‌تار)، علی اطهری (دایره)، نوید لاهیجی (دایره و کوبه‌ای)، منیژه واحد (نقاره و همخوان) و حدیث نیکرو همخوان تشکیل می‌دادند که همگی با لباس‌های محلی منطقه گیلان به روی صحنه آمده و آثاری گیلکی را اجرا کردند.

گروه “دیلمون” در این کنسرت ابتدا کارش را با نواختن موسیقی کوهستان آغاز کرد و در ادامه گذری بر شادیانه‌های کوه‌پایه‌های گیلان داشت. از میانه‌های اجرا “دیلمون” موسیقی جلگه‌های گیلان را نواخت و سپس به موسیقی شالیزار رسید. همچنین در پایان محمود فرضی‌نژاد و گروهش یک‌بار دیگر به موسیقی کوهستان برگشتند و اجرای‌شان را با آثار خاطره‌انگیز کوهستان به پایان رساندند.

گروه موسیقی دیلمون

قطعاتی که محمود فرضی‌نژاد سرپرست گروه “دیلمون” برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر تدارک دیده بود، عموماً آثاری ماندگار از موسیقی مقامی گیلان بودند که علاقه‌مندان به موسیقی پیش‌تر آن‌ها را شنیده و در همراهی و همخوانی با آن آثار پیش‌قدم می‌شدند.

این کنسرت با اجرای قطعات “دیلمون دادو” و “گوسند دوخان” آغاز شد و در ادامه به ترتیب آثار “قربتی”، دیلمون رجای”، “درازتومونه جون”، “امیری”، “له له” توسط اعضای گروه “دیلمون” نواخته شدند و محمود فرضی‌نژاد نیز آن‌ قطعات را با صدای زیبای خودش اجرا کرد.

بخش نهایی کنسرت به اجرای برخی از ترانه‌های ماندگار موسیقی گیلکی اختصاص داشت. در این بخش ابتدا قطعه “رعنا” اجرا شد که معمولاً در کنسرت‌های سایر گروه‌های محلی منطقه گیلان نیز خوانده می‌شود. همچنین در ادامه اثر پرطرفدار دیگری به نام “اهه بگو” توسط فرضی‌نژاد خوانده شد. قطعه آخر کنسرت نیز اثر ماندگار “کونوس کله” بود که علاقه‌مندان به موسیقی آن را با صدای استاد فریدون پوررضا می‌شناسند.

پس از اتمام اجرای گروه “دیلمون”، پیمان بزرگ‌نیا سرپرست گروه‌های نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه آمد و غلام‌حسین شاه‌علی رئیس مجموعه برج آزادی را برای تقدیر از رضا فکوری نوازنده کمانچه گروه “دیلمون” به روی صحنه فراخواند. شاه‌علی نیز پس از آمدن به روی صحنه، از فکوری به پاس سه دهه نوازندگی و فعالیت در حوزه موسیقی نواحی تقدیر به عمل آورد و لوح تقدیری را نیز به او تقدیم کرد.

تقدیر از هنرمندان موسیقی نواحی و اهدای لوحی به آنان، یکی از برنامه‌های جالب جشنواره سی و دوم است که در روز‌های آتی نیز با تقدیر از نوازندگان دیگر تکرار خواهد شد.

همچنین حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی انجمن مد و لباس نیز یکی دیگر از چهره‌هایی بود که در سالن برج آزادی حضور داشت و کنسرت شادیانه‌های گیلان را از نزدیک تماشا کرد.

گروه موسیقی نواحی “دیلمون” به سرپرستی محمود فرضی‌نژاد تا کنون در چندین جشنواره سراسری موسیقی اقوام و همچنین در چند کشور مختلف از جمله گرجستان، ایتالیا (میلان و تورین)، قرقیزستان و آلمان (مونیخ و برلین) به روی صحنه رفته و شادیانه‌های گیلان را به سمع و نظر مخاطبان ایرانی مقیم اروپا رسانده است.

۰۰

میلاد درخشانی و سیروان خسروی بار دیگر کنار هم

شب گذشته میلاد درخشانی با اجرای کنسرت اشارات نظر، برای اولین‌بار آثار با کلامش را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.

میلاد درخشانی در روز تولد ۳۱ سالگی خود بود که اولین کنسرت‌اش در مقام یک خواننده را روی صحنه برد و حالا بار دیگر بعد از دو سال، دوباره این اتفاق را روز تولد خود تجربه کرد. اجرای شب گذشته درخشانی که ترکیبی از قطعات باکلام و بی‌کلام این موزیسین بود، اولین حضورش به عنوان خواننده در جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شد.

در این کنسرت ۱۳ قطعه با کلام و ۳ قطعه بی‌کلام اجرا شد که برخی از آن‌ها برای اولین‌بار به صورت زنده اجرا می‌شدند. در این کنسرت تقریباً تمامی قطعات آلبوم‌اش یعنی «آرزو»، «بشنو»، «تو مرو»، «قفس»، «اشارات نظر»، «تو خداوند منی» و «از آخرین دیدار» اجرا شدند. دو اثر «ببند چشمت را» و «دیوار» هم قطعاتی بودند که درخشانی برای اولین بار به صورت زنده اجرا کرد.

اواسط برنامه، پدرام درخشانی تک‌نوازی سنتور داشت و برای قطعه بعدی با نام «بزم بی‌جانان» گروه نیز به او پیوست؛ قطعه‌ای پرانرژی مثل تمام کارهای پدرام که در هم آمیختن ریتم‌ها، به ویژگی مهم آثارش تبدیل شده است. در ادامه کنسرت نیز چند قطعه با کلام دیگر از جمله «چرا بگرید چشم» و «یارم یارم» نیز به عنوان حسن ختام کنسرت درخشانی به هواداران او تقدیم شد.

اصولاً میلاد درخشانی برای کلام آثارش از اشعار شاعران بزرگ کلاسیک و معاصر استفاده می‌کند و به نوعی در انتخاب اشعار، راه برادرش را رفته است. از فصیح‌الزمان شیرازی و شفیعی کدکنی و ه.الف.سایه گرفته تا مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد. در موسیقی هم رد پای تمام این سال‌های «پدرام» (از آویژه تا رومی) و «میلاد» (از رومی تا افشارستان) به چشم می‌خورد و با این ویژگی مهم میلاد به امضای شخصی خودش رسیده است.

البته این گزارش بدون اشاره به نوازندگان این اجرا (که همگی جزو چهره‌های جوان بودند) و صدابرداری خوب سالن، چیزی کم دارد. یکی از خصوصیات بارز میلاد درخشانی، استفاده کردن از نوازندگان جدید با پتانسیل بالا است که هنوز از روی صحنه رفتن اغنا نشده‌اند و از جان و دل مایه می‌گذارند. او در این اجرا هم با چهره‌های جدیدی در کنسرت‌اش به اجرای موسیقی پرداخت و با این کار نشان داد برای یک اجرای باکیفیت، حتماً نیازی به حضور نوازندگان شناخته شده -که در تمام کنسرت‌ها حضور دارند- نیست. در این میان اشکان آبرون چهره آشنایی بود که در این سال‌ها کنار میلاد بوده است. طاها مظاهری (نوازنده گیتار) هم جوان‌ترین عضو این گروه بود که بسیار خوش درخشید و با تشویق‌های پی در پی مخاطبان توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. پدرام درخشانی (سنتور)، آرش عیوضی (گیتار بیس)، اشکان آبرون (کیبورد)، مصطفی شعبانی (کلارینت، ساکسیفون) و امیرعلی رحمانی (پرکاشن) دیگر اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند.

سیروان خسروی هم که میلاد تجربه‌های مختلفی را در این سال‌ها با او داشته (از نوازندگی در ارکستر سیروان تا میکس یا مسترینگ قطعاتی نظیر تو خداوند منی و یاروم یاروم توسط سیروان) مهمان ویژه این کنسرت بود.

۰۰

کنسرت ارکستر مهر به خانواده زنده‌یاد «همایون خرم» تقدیم شد

 

 

اجرای آثار خاطره‌برانگیز زنده‌یاد «همایون خرم» توسط ارکستر مهر به رهبری ناصر ایزدی، سومین روز جشنواره موسیقی فجر را در تالار وحدت شهر تهران به روزی سرشار از خاطرات ناب موسیقایی تبدیل کرد.

کنسرت ارکستر مهر با اجرای آثاری از ساخته‌های زنده‌یاد همایون خرم به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی امیر رفعتی و محمد صرفه‌جو در سومین روز جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

در بخش اول، ارکستر مهر به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی امیر رفعتی، قطعه‌های «گمشده» با شعری از تورج نگهبان، «افسانه شیرین» با شعری از بهادر یگانه، «گل همراه نسیم» با شعری از بیژن ترقی و دو قطعه «رفته» و «طاقتم ده» با اشعاری از معینی کرمانشاهی را برای حاضران اجرا کردند.

در بخش دوم این کنسرت نیز، قطعه «قصه‌گو» با شعری از سعید طیبی، «در میان گل‌ها» و «اشک من هویدا شد» با اشعاری از بیژن ترقی و دو قطعه‌ی «باز آمدی» و «آنچه گذشت» با اشعاری از تورج نگهبان، توسط ارکستر مهر با خوانندگی محمد صرفه‌جو اجرا شد.

ناصر ایزدی، پایه‌گذار ارکستر مهر، این اجرا را به خانواده زنده‌یاد همایون خرم که در تالار وحدت حضور داشتند تقدیم کرد.

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به مدیریت حمیدرضا نوربخش تا ۱ بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

۰۰

شهرتی که برای حامد همایون با نسخه ۵ صفحه‌ای حاصل شد

در نشست رسانه ای برنامه های حامد همایون خواننده پاپ اعلام شد که وی از این پس سفیر مبارزه با سرطان خواهد بود.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موزیک تراک» و به نقل از مهر، نشست خبری انتشار اولین آلبوم و اجرای صحنه ای حامد همایون در حالی ظهر امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه برگزار شد که این خواننده ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت های خود طی ماه های اخیر به عنوان سفیر مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد.

صبا کامکار مدیر روابط عمومی موسسه خیریه محک در ابتدای این نشست خبری که روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های این موسسه خیریه بیان کرد: خوشبختانه موسسه خیریه محک هم اکنون در جایگاهی قرار دارد که نام آورترین هنرمندان ایران جایگاه هنری شان را تقدیم به هم نوع کرده اند و این موضوع جای تقدیر فراوانی دارد. ما به همین جهت از حامد همایون به عنوان یک خواننده پرطرفدار که طی ماه های گذشته داوطلبانه در بازار خیریه محک حضور داشته و عواید اولین کنسرت خود را به این موسسه تقدیم می کند، تشکر می کنیم.

محسن رجب پور مدیرعامل موسسه ترانه شرقی و تهیه کننده آثار حامد همایون نیز در این نشست رسانه ای گفت: بسیار خوشحالیم که اولین خروجی پروژه استعدادیابی موسیقی ایران با حامد همایون آغاز شده است. من امروز در اینجا حضور دارم تا اعلام رسمی فعالیت های حامد همایون را خدمت شما اهالی رسانه اطلاع رسانی کنم؛ همانطور که می دانید او در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می پردازد.

علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست بیان کرد: من می دانم که سرطان برای بسیاری از مردم پیام آور ناامیدی است ولی باید بگویم که در دنیای امروز نیمی از سرطان ها حتی در زمان کودکی قابل درمان و پیشگیری است و اتفاقا این فرآیند درمانی نیز در کشور ما وجود دارد اما لازم است بسیار بیشتر از اینها کار کنیم و شاید در این زمینه احتیاج به فرهنگ سازی و آگاهی بیشتری داریم که در این راه هنرمندان عزیزی چون حامد همایون می توانند کمک دهنده بسیار خوبی باشند.

شهرام رفیعی فر مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست رسانه ای توضیح داد: بسیار خوشحالیم که حامد همایون به عنوان یک خواننده پرطرفدار قرار است به عنوان پیام آور سلامت به مردم برای درمان و پیشگیری از سرطان همراه ما باشد چرا که او علاوه بر کمک های خیریه ای که می تواند به لحاظ معنوی در این زمینه داشته باشد می تواند به عنوان سفیر مبارزه با سرطان پیام های پیشگیرانه زیادی را به مخاطبان ما ارائه دهد.

محسن رجب پور تهیه کننده آثار حامد همایون نیز در ادامه این نشست خبری توضیح داد: بیش از ۲۵ سال است که در حوزه تهیه و تولید آثار موسیقایی مشغول به کار هستم و اگر قرار بود اتفاقی در حوزه های اقتصادی و مسائل دیگر برای من بیفتد تا پیش از این جریان اتفاق افتاده بود. به هر حال من در این مدت متوجه شدم که چند سالی است مخاطب دچار موسیقی های تکرار شده به همین منظور ما به این فکر افتادیم تا با راه اندازی پروژه استعدادهای موسیقی، هنرمندان مستعد این عرصه را کشف و پشتیبانی های لازم را از آنها انجام دهیم. در همین راستا چندی پیش سامان امامی نوازنده گروه آریان، حامد همایون را به عنوان یکی از این استعدادها به من معرفی کرد و من با این هدف که او دارای پتانسیل های عالی است تلاش کردم تا از یک راه درست، وی را به جامعه مخاطبان معرفی کنم.

وی افزود: حامد همایون در نیمه دوم سال گذشته به ما معرفی شد و ما تلاش کردیم با برنامه ریزی روی موضوع مهمی چون تزریق نشاط به جامعه، فضای موسیقایی آثار او را به جلو هدایت کنیم. امروزه در اغلب آثار موسیقایی غم زیاد شده و این از همان ابتدا که برای معرفی حامد همایون برنامه داشتیم مدنظرمان بود تا این خواننده برای ترویج فرمول نشاط تلاش کند.

رجب پور ادامه داد: البته آنچه ما برای معرفی رسمی حامد همایون برنامه ریزی کرده بودیم برای ابتدای سال ۹۶ بود اما سرعت محبوبیت حامد میان مخاطبان و همچنین لطف مردم از ابتدای نیمه دوم سال جاری که باعث شد او به استانداردهای ما نزدیک شود ماجرا را طوری پیش برد که تصمیم گرفتیم فرمت معرفی را تغییر داده و آن را به هفته های اخیر انتقال دهیم. به هر صورت خوشحالیم که در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و این موضوع که کمتر از چهار ساعت بلیت چهار نوبت جشنواره به فروش رسیده نشان دهنده این نکته بوده که برنامه ما به درستی انجام گرفته است.

وی با تقدیر از سهیل حسینی ترانه سرای آثار حامد همایون نیز گفت: خوشبختانه سهیل حسینی با بیان جدید در قالب واژه های ارزشمند شاعران کهن ایران گونه ای از ترانه سرایی را در موسیقی پاپ ما وارد کرده که در عمقش می توان کلام ایران کهن را مشاهده کرد و این تفاوت هاست که توانسته حامد همایون را به یک سوپراستار تبدیل کند که امیدواریم این محبوبیت استمرار داشته باشد. البته سامان امامی با تنظیم های مدرن، زیبا و استفاه از ابزارهای موسیقی ایرانی که سال هاست در جامعه ما گم شده در رسیدن به هدف کمک قابل توجهی به ما کرده است. برای من خیلی جالب است که روز اول که قرار بود حامد همایون تبدیل به یک خواننده محبوب شود او با چشمان گرد به ما نگاه می کرد اما حالا زمان آن فرا رسیده که برای او آرزوهای خوبی داشته باشیم. هدف ما رسیدن به یک موسیقی سلامت است اما از آنهایی که آهنگ های حامد را دانلود می کنند می خواهیم حداقل یک سی دی آلبوم او را تهیه کنند.

حامد همایون هم در این نشست رسانه ای گفت: وقتی آقای رجب پور این حرف ها را می زد تمام آنچه برای من اتفاق افتاده مانند یک رویا در ذهنم گذشت، به همین جهت از خدای مهربان و مردم عزیز بسیار متشکرم که باعث ایجاد چنین فضایی شدند.

وی ادامه داد: بنده وقتی در شیراز زندگی می کردم رفاقت چندین ساله ای با سهیل حسینی عزیز داشتم و در آن دوران بود که با هم کارهایی را انجام می دادیم و خوشبختانه طی یک اتفاق تصادفی با سامان امامی آشنا شدیم. او هم به ما گفت تا کارهایی را به صورت مشترک انجام دهیم و وقتی یک جمله ای را که تا ابد میان ما به عنوان یک راز باقی خواهد ماند، به من گفت پیشنهاد داد تا به تهران بیاییم و با محسن رجب پور صحبت کنیم و این جمله آنقدر به دلم نشست که تمام علاقه و کارم را در شیراز کنار گذاشتم و به تهران آمدم.

همایون افزود: وقتی به ملاقات آقای رجب پور آمدیم او با یک خودکار سبز در پنج صفحه برای من نسخه ای نوشت و گفت تو با این نسخه می توانی موفق باشی. من به همراه سامان و سهیل دفتر را ترک کرده و دو هفته بعد به دفتر آقای رجب پور بازگشتیم و ماجرا به سمتی هدایت شد که امروز در خدمت شما عزیزان هستم. من بر این باورم که حامد همایون یک نفر نیست بلکه بسیاری از افراد طی ماه های اخیر کنار ما حضور داشتند و برای ایجاد چنین اتفاقی همراهی شایسته ای داشتند.

سامان امامی تنظیم کننده آثار حامد همایون در ادامه صحبت های حامد همایون بیان کرد: وقتی با محسن رجب پور پیرامون خوبی های حامد همایون صحبت کردم او به من گفت که خوب گفتن تو با خوب گفتن من متفاوت است اما گویا نسخه ۵ صفحه ای وی کار خودش را انجام داده بود و خوب به خاطر دارم که حامد همایون دو روز با من هیچ تماسی نداشت تا اینکه با دست پر به دفتر آقای رجب پور آمد و من او را با یک دید جدید مشاهده کردم که حالا نه تنها سفیر مبارزه با سرطان است بلکه می تواند سفیر خوشحالی مردم ایران نیز باشد.

سهیل حسینی ترانه سرای آلبوم «دوباره عشق» نیز در این نشست گفت: بسیار خدا را شاکرم که این اتفاقات برای حامد همایون افتاد و امیدوارم ملت ایران با این کارها شاد باشند.

محسن رجب پور هم بعد از پایان این بخش از نشست رسانه ای با اشاره به فعالیت های موسسه ترانه شرقی در امور خیریه توضیح داد: من طی فرآیند کاری خودم همواره به این موضوع اعتقاد داشتم که ۱۰ درصد درآمد خودم را به امور خیریه بدهم و زمانی که با بیمارستان محک آشنا شدم تمام تلاش خودم را انجام دادم تا در امور خیریه مرتبط با این موسسه فعالیت هایی را انجام دهم. به همین جهت امروز در حضور شما عزیزان نه به خاطر نمایش بلکه به جهت نشان دادن همکاری خودم با این موسسه، چک اعطایی ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر را بابت دستمزد اولین اجرای حامد همایون در جشنواره به نماینده موسسه محک اهدا خواهم کرد و امیدوارم دوستان همکار من هم به موضوع اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای خود به امور خیریه تلاش کنند.

وی افزود: از امروز به مناسبت هفته سرطان همکاری های حامد همایون به عنوان سفیر مبارزه با سرطان در سراسر کشور آغاز خواهد شد و خوشبختانه طبق اقدامات انجام شده ما کنسرت دیگری را در روز چهارم بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می کنیم و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته از همین امروز بلیت فروشی این برنامه نیز آغاز می شود و این حس بسیار خوبی است که با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت برای معنا کردن انسان دوستی توسط حامد همایون قدم هایی را برمی داریم البته بلافاصله بعد از کنسرت های جشنواره غیر از برنامه ای که برای روز چهارم بهمن به آن اشاره کردم کنسرت هایی در کیش، کرج، اهواز و شیراز برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه از سال ۹۶ تور کنسرت های اروپایی حامد همایون در کشورهای انگلستان، هلند، آلمان، سوئد و اتریش برگزار خواهد شد.

این تهیه کننده آثار موسیقایی پاپ در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه به هیچ عنوان دنبال درآمدزایی اقتصادی از فعالیت های موسیقایی خود نیست، تصریح کرد: هدف ما برای راه اندازی پروژه استعدادهای موسیقی ایران تولید برنامه های تلویزیونی سرگرم کننده و نگاه صرف اقتصادی نیست. ما به محتوا فکر می کنیم کما اینکه شما آگاه باشید که حامد همایون اولین نفر از برنامه های استعدادهای موسیقی ایران است و ما از سال ۹۶ یک استعداد متفاوت در موسیقی ایرانی و یک استعداد بسیار متفاوت در موسیقی تلفیقی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره حاشیه ها و اظهارنظرهای متفاوتی که از شیوه تهیه کنندگی او در همکاری با خوانندگان مطرح موسیقی بیان می شود، تصریح کرد: اتفاقا به نکته بسیار خوبی اشاره کردید که لازم است در این نشست خبری به آن اشاره ای داشته باشم اول اینکه شما بدانید من یک تاجر خوب هستم و علیرغم تمام اظهار نظرات متناقضی که در این میان مطرح می شود باید بگویم اتفاقا من به شغل تهیه کنندگی به عنوان یک تجارت نگاه می کنم و بر این باورم که کار ما تجاری است اما با این تفاوت که خروجی آن یک محصول فرهنگی-هنری است.

حامد همایون نیز در ادامه اظهارات رجب پور گفت: از روز اولی که کار با محسن رجب پور را آغاز کردم مبنا را بر این گذاشتیم تا با همدیگر صداقت داشته باشیم حتی برای حضور در این نشست خبری نیز هیچ هماهنگی با هم نداشتم که چه بگوییم و چه نگوییم. من از همین جا اعلام می کنم آنچه که در قرارداد بنده با کمپانی ترانه شرقی دیده شده ۱۰ برابر بیشتر بوده چرا که ما می دانیم چنین فعالیت هایی در درآمدهای اقتصادی آقای رجب پور تاثیری ندارد. بنده تاکید می کنم تا همین الان هر چه خواستم فراهم شده و ایشان هر روز به بهانه های مختلف پشتیبانی های لازم را انجام می دهد. بنابراین من هر گونه عنوان استعمار یا استثمار توسط این تهیه کننده را تکذیب می کنم و امیدوارم ۱۰ سال بعد بتوانم با قدرت بیشتر این حرف را دوباره بزنم.

سامان امامی در تایید صحبت های حامد همایون گفت: من هم مانند شما درباره مساله استعمار و استثمار توسط آقای رجب پور مطالبی را می شنوم اما به عنوان کسی که از سال ۸۰ افتخار همکاری با این تهیه کننده را دارد صراحتا اعلام می کنم چنین چیزی وجود ندارد کما اینکه بر این باورم وقتی موفقیت ها زیاد می شود پشت سر آدم ها نیز این اظهار نظرها به وجود می آید.

رجب پور در این بخش از نشست نیز به نقطه نظرات خود پیرامون فرایند تولید و عرضه آثار موسیقایی اشاره کرد و گفت: من در کلاس های خودم که پیرامون راهکارهای موفقیت در موسیقی برگزار می شود گفته ام قبل از اینکه تهیه کننده موسیقی باشید باید یک تاجر باشید. البته به شما بگویم حضور من در شغل تهیه کنندگی موسیقی بازی من است و همین جا صراحتا اعلام می کنم بنده با حامد همایون که اسم واقعی او سیدحامد محمودزاده است ۱۰ سال قرارداد دارم البته اهالی قدیمی موسیقی پاپ دفتر سورمه ای من را در سال ۸۰ به خاطر دارند که بنده زمانی که به یک نوازنده گیتار ۵۰ هزار تومان دستمزد می دادند من با سند ۵ برابر آن پول را پرداخت می کردم. من محصول خامی به نام سیدحامد محمودزاده را کشف کردم و دلم خواسته تا برند حامد همایون روی او باشد و اگر استثماری اتفاق می افتد باید برای آن مصداق بیاورید. من هم مانند شما شنیده ام که این عناوین را به من نسبت می دهند اما فقط به این نکته اشاره می کنم کسی که تصمیم می گیرد فضایی را تبدیل به برند کند دانشی دارد که از جای دیگر آمده که لزوما ربطی به موسیقی ندارد. اتفاقا برای من این موضوع خیلی جالب است که من یک برند غذایی دارم که در آنجا به من نمی گویند استثمار کردم؛ کما اینکه در همان جا هم تلاش کردم محصول غذایی خود را با یک محصول غذایی مهم هم تراز کنم.

وی افزود: سیدحامد محمودزاده سال قبل چه درآمدی داشت که ما نتوانستیم سطح توقع او را برآورده کنیم. در حالی که همه می دانیم درآمد او بعد از معرفی بیشتر از صد برابر شده است. من یک تهیه کننده شکارچی نیستم، من کارم برندسازی است که در این کار هم با هیچ کسی تعارف ندارم و صراحتا اعلام می کنم هر فردی که بخواهد غیر از مفاد قرارداد کار کند پوستش را می کنم. مطمئن باشید بنده به عنوان یک تهیه کننده که تمام کارهایم در موسسات بین المللی ثبت شده به حقوق خودم واقفم و پول کسی را هم نمی خورم. به عنوان مثال شما این را بدانید که از ۳۰ بهمن تا ۳۰ اسفند که مصادف با ایام فاطمیه است و کسی نمی تواند کنسرت برگزار کند همین بس که حامد همایون ظرف این سی روز به اندازه ۱۵ سال درآمد دارد.

رجب پور در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما یا تهیه کننده داریم، یا دلال یا شکارچی که در این راه شکارچی منتظر می ماند تا طرف مقابل ارتقا پیدا کند و بعد با او قرارداد ببندد، دلال رصد می کند تا قیمتی روی قرارداد دیگری بگذارد اما تهیه کننده به این ماجراها کاری ندارد و تلاش دارد در بهترین و اصولی ترین شکل ممکن فضا را هدایت کند. همین حالا اعلام می کنم که خواننده ای به نام امیررضا سال آینده به شما معرفی خواهد شد که ما او را به عرش می رسانیم. من خوب می دانم مشغول چه کاری هستم و این را هم می دانم که از همین امروز که در اینجا ایستادم تا روزی که خواننده معرفی شود باید ۵۰۰ میلیون تومان روی او سرمایه گذاری کنم پس حالا که از قرارداد ۱۰ ساله با حامد همایون حرف می زنم آیا این خواسته زیادی است.

وی در پایان تصریح کرد: از تاریخ اول شهریور ماه ۹۵ به مدت ۱۰ سال همه امور هنری مربوط به حامد همایون متعلق به شرکت ترانه شرقی است که وی از این بابت درصد می گیرد.

بر اساس این گزارش بعد از پایان نشست خبری گروه حامد همایون برای اهالی رسانه قطعاتی را به صورت اختصاصی اجرا کردند.

۰۰

کنسرت «شهرام شکوهی» در جشنواره موسیقی فجر

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

کنسرت «شهرام شکوهی» در جشنواره موسیقی فجر

 

 

شهرام شکوهی: فصل جدید فعالیت‌های هنری‌ام آغاز شد، مدتی نبودیم و کم‌کار، از این به بعد پرکارتر از گذشته خواهم بود.

«شهرام شکوهی» خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان، در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی روی صحنه رفت که تغییرات زیاد نسبت به گذشته در چهره او ملموس بود.

شهرام شکوهی در ابتدای برنامه‌اش که با اجرای قطعاتی چون «داغ اون روزا»، «این رسم کجاست» و «دل دیوونه» آغاز شد گفت: «در فصل جدید فعالیت‌های هنری‌ام و در جشنواره موسیقی فجر در خدمت شما هستیم. مدتی نبودیم و کم‌کار بودیم و از این به بعد پرکارتر از گذشته خواهم بود. برنامه اجرای ما به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پنجشنبه به امروز موکول شد و امیدوارم این تغییر برنامه را به خوبی خودتان ببخشید. پس از ما هم امید حاجیلی نازنین در این سالن برنامه دارد و مجبور هستیم کنداکتور را به صورت فشرده برایتان اجرا کنیم.»

شکوهی پس از اجرای قطعه «مدارا» از یک خداحافظی نافرجام با موسیقی و خواندن گفت و رو به حضار توضیح داد: «یک مدت به دلیل برخی ناراحتی‌ها و مشکلاتی که داشتم قصد داشتم به گوش‌های نازنین شما زحمت ندهم. اما هرچه این فاصله از لحاظ زمانی بیشتر می‌شد آن خلاء درونی برایم آزاردهنده‌تر از ناراحتی جسمانی بود. خنده‌ها و شادی‌ها و حتی غم و اشک شما هم برای من جذاب است و امیدوارم همیشه من را بپذیرید و ما را دوست داشته باشید.»

خواننده آلبوم کولی عشق که برای اولین بار بدون عینک روی صحنه ظاهر شده بود و چهره ظاهری اش نیز تغییرات فراوانی را نسبت به گذشته داشت، قطعات «دل دیوونه»، «اسیر عشق»، «دلتنگم»، «توبه شکستم» را یکی پس از دیگری اجرا کرد و خاطرنشان کرد: «خواننده کم حرف هم بد دردی است؟! بیشتر دوست دارم بخوانم چون فکر می‌کنم خواننده هستم نه گوینده.»

این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود نیز گفت: «الان می‌خواهم سورپرایزتان کنم و شاید خودم هم سورپرایز شدم. چون می‌خواهم قطعه جدیدی را بخوانم که شعرش را حفظ نیستم. این کار را عادل فلاح ساخته و شعرش را هم خودم گفتم اما حفظ نیستم. این قطعه را برای اولین‌بار است که به صورت زنده اجرا می‌کنیم و از عادل می‌خواهم که به من تقلب برساند.»

او با این توضیحات قطعه «دیوونه» که همزمان نوروز ۱۳۹۵ منتشر کرده بود را با تنظیمی کاملاً الکترونیک خواند.

شکوهی در ادامه از اعضای ارکستر زهی دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند و اعلام کرد که این گروه در چند جلسه و مدت زمان کوتاه آماده شده‌اند. همراهی این ارکستر ۹ نفره با شهرام شکوهی که پس از مدت‌ها به سراغ این آنسامبل رفته بود و در اجراهای چند وقت اخیرش چنین سازبندی نداشت. «هوس» اولین قطعه‌ای بود که توسط ارکستر زهی اجرا شد و حال و هوای متفاوتی به این اثر قدیمیِ شکوهی داد.

این خواننده خاطره‌ای هم از اولین اجرایش نقل کرد: «چهار سال پیش اولین کنسرت من در تهران در فصل زمستان و همین سالن برگزار شد. در آن اجرا با قطعه «دل دیوونه» شروع کردیم و آنقدر هم‌خوانی‌ها زیاد بود که خودمان هم متوجه نشدیم چه نواختیم!»

شکوهی هنگام معرفی امیر حسین کاشانیان، رهبر ارکسترش، با لبخندی گفت: «من شیرازی هستم ولی امیر حسین کاشانیان از من شیرازی‌تر است. دوستان هنرمند می‌دانند که عوض‌کردن پوزیشن روی دسته گیتار کار سختی است و کاشانیان در هنگام ساختن کارها این کار را انجام نمی‌دهد و من مجبور می‌شوم نیم پرده یا یک پرده بالاتر بخوانم.»

او پس از قطعه «ای دل نرو» گفت: «اکنون می‌خواهم قطعه‌ای را بخوانم که تا کنون نشنیده‌اید». شهرام شکوهی در ادامه از «آرش آذر» نوازنده جوان ساز دودوک که در کنسرت شهریورماه گروه «دال» روی صحنه رفته بود دعوت کرد تا به گروه ملحق شود. این خواننده قطعه جدیدش با مطلع «هوا چقدر سرده/چه سخته تنهایی» را به همراه هنرمندی اعضای ارکستر زهی و سولوی ساز دودوک خواند. در این قطعه که حال و هوای متفاوتی در ترانه و سازبندی داشت، هم‌نوایی پیانو با دکلمه شهرام شکوهی فضای احساسی جالبی را در سالن باعث شد.. آرش آذر در قطعه «عاشقان» هم تکنوازی دودوک داشت.

عادل فلاح (کیبورد و پیانو)، میلاد مجذوب (گیتار الکتریک)، محمود اربانی(ویولن)، احسان یزدانی (کیبورد ۲)، مهدی پاشا (پرکاشن)، نیما غفاری (درامز)، سام میرزایی و مازیار شهسواری (گیتار) و رامبد رأفت (گیتار بیس) اعضای ارکستر شهرام شکوهی به رهبری امیرحسین کاشانیان (گیتار) بودند.

۰۰

کنسرت فرزاد فرزین در جشنواره موسیقی فجر

دسته بندی : اخبار موسیقی تاریخ : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

کنسرت فرزاد فرزین در جشنواره موسیقی فجر

«فرزاد فرزین» خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان در شب دوم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به همراه اعضای ارکسترش در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی روی صحنه رفت و درباره زمان انتشار آلبوم جدید خود گفت: «آلبوم شانزلیزه چند باری از سوی من درباه اش صحبت شده ولی قطعا این بار با قاطعیت به شما می گویم که این آلبوم سال آینده و در بهترین زمان ممکن روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد. همه تلاش ما انتشار در خور شان این آلبوم است.»

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موزیک تراک»، فرزاد فرزین که با قطعه «آره آره» روی صحنه آمد و پس از سلام و احوالپرسی و خوشامدگویی به حضار، قطعه «شش» و «عذابم نده» را اجرا کرد و رو به حاضرین گفت: «امشب مفتخرم که در قالب جشنواره موسیقی فجر میزبان شما باشم و خوشحالم که بار دیگر در کنار هم قرار شب ویژه و پرانرژی ای را داشته باشیم.»

فرزین در ادامه با اجرای قطعات «نگرانتم» و «تو فکرتم» و «ای وای دلم» گفت: «امیدوارم که هیچوقت نگران کسی نباشید و همیشه حالتان خوب باشد.»

اجرای قطعاتی از آلبوم «شخصی» و «شانس» از دیگر بخش های این کنسرت بود و در اواسط این اجرا نیز اعضای ارکستر فرزین، با اجرای قطعه‌ای بی کلام شور و حال خاصی به حاضرین در سالن دادند.

فرزین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با معرفی «علیرضا طلیسچی» که در سالن حضور داشت، از این خواننده به عنوان خواننده ای قوی و خوش صدا نام برد.

اجرای قطعه «بچه» از بخش های پرطرفدار کنسرت فرزین در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر بود و در این بخش فرزاد فرزین از دکتر محمدرضا چراغعلی، مجید عبدی، محمد حاتم‌پور و کیوان ملک مطیعی که در سالن حضور داشتند تشکر کرد و از جمعیت حاضر خواست که برای آنها دست بزنند.

اجرای قطعه پرطرفدار «ماه عسل» مهم ترین بخش از کنسرت فرزاد فرزین بود و این کنسرت با قطعه «باتو» به اتمام رسید و جزو معدود اجراهایی بود که فرزاد فرزین در آن کمتر سخن گفت و بیشتر به اجرای برنامه پرداخت.

یاشار خسروی، مهرداد معافی، احمد امین پور، سینا پرتوی، جمال چلبیانی، محمد شاکر و احسان امیدی اعضای ارکستر فرزاد فرزین را در این کنسرت تشکیل می دادند که مهران خلیلی نیز رهبری این ارکستر را بر عهده داشت.

اجرای قطعاتی از آلبوم «شخصی» و «شانس» از دیگر بخش های این کنسرت بود و در اواسط این اجرا نیز اعضای ارکستر فرزین، با اجرای قطعه‌ای بی کلام شور و حال خاصی به حاضرین در سالن دادند.

فرزین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با معرفی «علیرضا طلیسچی» که در سالن حضور داشت، از این خواننده به عنوان خواننده ای قوی و خوش صدا نام برد.

اجرای قطعه «بچه» از بخش های پرطرفدار کنسرت فرزین در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر بود و در این بخش فرزاد فرزین از دکتر محمدرضا چراغعلی، مجید عبدی، محمد حاتم‌پور و کیوان ملک مطیعی که در سالن حضور داشتند تشکر کرد و از جمعیت حاضر خواست که برای آنها دست بزنند.

اجرای قطعه پرطرفدار «ماه عسل» مهم ترین بخش از کنسرت فرزاد فرزین بود و این کنسرت با قطعه «باتو» به اتمام رسید و جزو معدود اجراهایی بود که فرزاد فرزین در آن کمتر سخن گفت و بیشتر به اجرای برنامه پرداخت.

۰۰

معجونی از شعر کلاسیک و ترانه‌ی معاصرِ دغدغه‌مند

جدا از هواداران دوآتشه‌اش و دوست‌داران صدایش، حتا کسانی که صدایش، یا سبکش را دوست ندارند، نمی‌توانند به راحتی از کنارش بگذرند و آثارش را نادیده بگیرند. او با بهره‌گیری از هوش قابل توجه هنری و اجتماعی‌اش و تجربه‌ای که طی دهه‌ی گذشته به دست آورده، اکنون به خوبی می‌داند که حد خطر کردنش در انتخاب‌ها کجاست، کجا باید دیده شود و کجا در محاقی خودخواسته فرو رود و همه‌ی این‌ها از او هنرمندی مهم و قابل توجه ساخته. از سوی دیگر، مانند بسیارانی از هم‌تایان و هم‌نسلانش، پس از تثبیت به عنوان یک خواننده‌ی موفق، به ورطه‌ی محافظه‌کاری نیفتاده و از قضا بر خطر کردن‌هایش و انتخاب‌های متهورانه‌اش در ترانه و موسیقی افزوده و باعث شده علاوه بر بالا بردن سطح سلیقه‌ی هوادارانش، قشری تازه از مخاطبین را با خود همراه کند. بررسی آلبوم به آلبوم ترانه‌هایش- که مجالی مفصل‌تر می‌طلبد- به خوبی نشان می‌دهد که از ترانه‌هایی ساده و سهل‌گیرانه در فرم و ساختار، به ترانه‌هایی با فرم‌هایی تازه، ساختارهایی پیچیده و انتخاب واژگانی متفاوت رسیده، بی‌آنکه از ریزش مخاطبِ عادت داده شده به سهل‌انگاری در کلام، بترسد. همه‌ی این‌ها بررسی ترانه‌های آلبوم‌هایش را برای منتقدین ترانه، به چالشی جذاب و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

۲٫
«امیر بی‌گزند» تازه‌ترین آلبوم محسن چاوشی‌ست که در سال جاری منتشر شده و ۱۲ قطعه دارد. در ۶ قطعه از قطعات این آلبوم از اشعار مولانا و در یک قطعه شعری از سعدی استفاده شده. حسین صفا، ترانه‌سرای همیشگی چاوشی ۳ ترانه و علی‌اکبر یاغی‌تبار و پدرام پاریزی هرکدام یک ترانه در این آلبوم دارند. به نظر می‌رسد پس از تجربه‌ی درخشان چاوشی در آلبوم «من خود آن سیزدهم» در استفاده از اشعار کلاسیک، در این آلبوم نیز بار اصلی کلام بر دوش اشعار کلاسیکی از مولانا و سعدی‌ست. از سوی دیگر تمام قطعاتی که در این آلبوم بر اساس اشعار کلاسیک ساخته شده‌اند فضایی شاد و امیدوارانه دارند و در مقابل، ترانه‌های معاصر، غمگین، تلخ و حتا ناامیدانه هستند. چاوشی با این انتخاب دوگانه و چینش این قطعات در کنار یکدیگر توانسته بین فضاهای شاد و غمگین، تعادل به وجود آورد. تا هم دل هوادارانی که او را با ترانه‌های تلخ و غمگین- که به نوعی امضای شخصی او تبدیل شده- می‌شناسند به دست آورد و هم دل مخاطبینی که در یکی دو سال گذشته با قطعاتی شاد و ریتمیک چهره‌ای تازه از محسن چاوشی را دیده‌اند.

۳٫
جدا از اشعار کلاسیک این آلبوم، که فضایی متفاوت دارند و در ساحت نقد ترانه‌ی معاصر نمی‌گنجند، بهترین ترانه‌های این آلبوم را، همچون بسیاری از آثار دیگر چاوشی، «حسین صفا» نوشته. او با تجربه‌ای که در غزل و شعر آزاد دارد به سطحی غبطه‌انگیز در ترانه رسیده. تاثیر تجربه‌های نوگرایانه‌اش در غزل را می‌توان در فرم‌های تازه‌ای که در ترانه به کار می‌گیرد، از جمله قالب‌های تازه و شکل به کارگیری خلاقانه از قافیه در جهت افزایش موسیقی کلام مشاهده کرد.

برای نمونه نگاه کنید به این بند از ترانه‌ی «آخرین اتوبوس»:
سکوت تو مثل یه راز سربسته
بین تولد و مرگ شناورم می‌کرد
نفس کشیدن تو قوطی دربسته
از اینکه پروانه‌م، مکدرم می‌کرد

با وجود اینکه این ترانه در تکراری‌ترین قالب این روزها یعنی چارپاره سروده شده اما هم‌قافیه کردن مصرع‌های اول و سوم – که هم‌قافیه بودنشان اجباری نیست- نوعی قافیه‌ی میانی را به وجود آورده که به تقویت موسیقی کلام منجر شده. البته در ادامه‌ی ترانه، به ویژه در ترجیع‌بند، ترانه‌سرا با تغیر قالب به مثنوی، ذهنیت مخاطب در انتظار شنیدن قافیه در فواصل قبلی را به هم می‌زند و از ایجاد یکنواختی در ترانه جلوگیری می‌کند. همین مثال نشان می‌دهد حسین صفا با وجود تسلط کامل بر فرم شعر کلاسیک، درک درستی از مفهوم و کارکرد ترانه دارد و از ابزارهای در اختیارش همچون قافیه می‌تواند استفاده‌ی خلاقانه به نفع موسیقی کند و خود را در قالب‌های از پیش‌آماده‌ی شعری محبوس نمی‌کند.

گذشته از خلاقیت صفا در طراحی فرم ترانه، که نمونه‌های درخشانش را پیش‌تر از او بسیار دیده‌ایم، مهم‌ترین اتفاق ترانه‌های او را باید در نوع زیبایی‌شناسی و رویکردش نسبت به تصویرسازی جستجو کرد. حسین صفا یکی از معدود ترانه‌سرایان روزگار ماست که تجربیات درخشانی در شعر آزاد دارند و زیبایی‌شناسی شعر آزاد را به ترانه آورده‌اند. بدیهی‌ست شرح مبسوط این ادعای نگارنده نیاز به فرصتی مفصل و یادداشتی مستقل دارد، اما به اختصار می‌توان گفت که ترانه‌ی معاصر ما در تمام دهه‌های گذشته، بیشتر تحت تاثیر زیبایی‌شناسی شعر کلاسیک بوده تا شعر آزاد. بماند که بخش عمده‌ای از ترانه‌ها‌ی بازاری و بدنه فاقد هرگونه زیبایی‌شناسی هنری هستند و بیشتر به متنی موزون می‌مانند تا «شعری که با هدف همراهی با موسیقی یا بر اساس موسیقی سروده شده است».

در این میان معدود ترانه‌سرایانی هستند که همچون شهیار قنبری، جهان‌بینی و زیبایی‌شناسی شعر آزاد را به ترانه آورده‌اند. حسین صفا نیز ترانه به ترانه، جرات و جسارت بیشتری در تصویرسازی‌های خلاقانه و دور از انتظار به کار بسته و به ترانه‌های نمونه‌واری همچون «قطار» رسیده که هم در نوع پردازش تصاویر شاعرانه و هم امتداد و گسترش آن در کل ترانه و نه یک بیت یا بند، که از ویژگی‌های شعر مدرن ماست، در مقابل شعر کلاسیک که واحدش بیت بود نه کلیت اثر، قابل بررسی هستند.

در این آلبوم نیز ترانه‌ی «شاه‌مقصود» از حیث زیبایی‌شناسی و تصویرسازی، اثری درخشان است.

نگاه کنید به این تکه از ترانه:
روحی که رو موج اف‌ام، می‌نشست کنج اتاق و سرگرم بخت خودش بود
لبخند می‌زد به آفت، سیبی که نعشش همیشه زیر درخت خودش بود

کافی‌ست وزن و قافیه را از این بند بگیریم- آزمونی ساده برای سنجش شاعرانگی کلام- تا ببینیم همچنان با شعری مدرن روبرو هستیم. از این دست تصاویر در دیگر ترانه‌های صفا در این آلبوم نیز به چشم می‌خورد. در انتخاب واژه‌ها نیز، با طیف گسترده‌ای از واژه‌ها، به ویژه واژه‌های امروزی روبروییم. اگرچه ترانه‌ی معاصر به ویژه در دهه‌های گذشته حرکتی قابل اعتنا به سوی استفاده از دایره واژگانی تازه و متفاوت داشته اما همچنان جریان اصلی ترانه‌های بازاری و بدنه به سمت واژه‌هایی تکراری و کلیشه‌ای‌ست. از این رو خلاقیت حسین صفا در به کارگیری شاعرانه از واژه‌های امروزی – که در سطح نمانده و حاصل ذوق‌زدگی از یافتن واژه‌ای کمتر به کار رفته نیست- و خطرپذیری محسن چاوشی در اجرای ترانه‌هایی از این دست ستودنی‌ست.

۴٫
«علی‌اکبر یاغی‌تبار» شاعری شناخته‌شده و موفق است و حضورش در ساحت ترانه، مغتنم و ارزشمند. «چنگیز» که تنها ترانه‌ی او در این آلبوم است را می‌توان ترانه‌ای به یاد ماندنی با تصاویر خلاقانه دانست. به نظر می‌رسد یاغی‌تبار در این ترانه سعی داشته با ساخت تصاویری ذهنی، فضایی وهم‌آور را خلق کند که در بسیاری از سطرهای ترانه این تلاش موفقیت‌آمیز بوده.
از جمله:
وجودم آش و لاشِ انفجارای دمادم شد
پس از تو روی من بمبای خنثی هم عمل کردن

و

گمونم واژه‌ها مغز منو میدون مین کردن
نگو تو جمجمه‌م افراد استالین کمین کردن

گرچه در همین ترانه و در کنار تصاویر مدرنی از این دست، تصاویری با ذهنیت کلاسیک نیز دیده می‌شود که از یک‌دستی ترانه کاسته:
گل طوفان شدم، موج منو اوجِ غزل کردن

بهره‌گیری از اضافه تشبیهی گلِ طوفان، که کارکردی تازه هم ندارد، در تضاد با تصاویر مدرنی‌ست که در همین ترانه در مقابل ذهن مخاطب قرار گرفته و به نمونه‌هایی از آن اشاره شد. با این وجود «چنگیز» در مجموع ترانه‌ای سالم و تجربه‌ای موفق است و می‌توان انتظار داشت یاغی‌تبار با بهره‌گیری از تجربیاتی از این دست، جلوه‌هایی بیشتر از نبوغ شاعرانه‌اش را در ترانه‌های بعدی به کار گیرد.

۵٫

آنچه در این یادداشت آمد تنها تاملی گذرا بر برخی از ترانه‌های آلبوم «امیر بی‌گزند» بود، نه نقد و تحلیل دقیق آن‌ها. ترانه‌های این آلبوم- بر خلاف بسیاری از ناترانه‌هایی که این‌روزها می‌شنویم- قابلیت نقد و بررسی سطر به سطر از حیث فرم، ساختار، زبان، زیبایی‌شناسی و اندیشه را دارند و همین غنیمتی بزرگ است.
«امیر بی‌گزند»معجونی از شعر کلاسیک و ترانه‌ی معاصرِ دغدغه‌مند است . قدمی رو به جلو برای هنرمندی که از خطر کردن نمی‌ترسد.

۰۰